YouTube is klaar om zijn versie van TikTok op de wereld los te laten. Na eerste tests in India begint Shorts aan zijn veroveringstocht in de VS.

Advertentie

TikTok wist met zijn korte video’s vooral jongere generaties aan te spreken. De populaire socialmedia-applicatie van Chinese makelij was de meest gedownloade app van het afgelopen jaar. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat concurrerende socialmediaplatformen wel potentieel zagen in het concept van TikTok. De handelsban van Trump tegen moederbedrijf ByteDance bood Amerikaanse spelers een unieke kans om het publiek van TikTok terug te winnen. Instagram lanceerde Reels afgelopen zomer, in september kondigde YouTube Shorts aan.

YouTube startte de uitrol van Shorts in India. Het Aziatische land was niet zomaar willekeurig uitgekozen, want TikTok is al enkele maanden verbannen uit India. Shorts blijkt er een groot succes te zijn met 3,5 miljard bekeken video’s per dag. In een volgende fase van het uitrolplan brengt YouTube haar nieuwe feature terug ‘thuis’ naar de Verenigde Staten. Die uitbreiding komt vroeger dan verwacht, schrijft XDA Developers. Voorlopig wordt het nog als een beperkte bèta aangeboden, omdat YouTube eerst wil uittesten of Shorts ook aanslaat waar de concurrentie van TikTok wél aanwezig is.

TikTok-kopie

Shorts is het antwoord van YouTube op de populariteit van TikTok die het succes van het videoplatform bedreigde. Je hoeft dan ook niet te ver zoeken naar gelijkenissen tussen TikTok en YouTube Shorts. Ten eerste zit die al in de content. Shorts zal worden toegevoegd als een extra hub binnen YouTube voor korte video’s van 15 seconden. Ook de manier waarop die video’s gepresenteerd worden, heeft veel weg van TikTok. Je kan verticaal door de video’s scrollen en YouTube zal via algoritmen de video’s uitlichten die het best bij je interesses aansluiten.

Shorts zal worden toegevoegd aan de videofeed van YouTube. Afbeelding: XDA Developers.

Gebruikers kunnen natuurlijk ook zelf Shorts maken en delen. YouTube stelt hen daarvoor allerlei bewerkingstools ter beschikking zoals filters of speciale effecten en de optie om achtergrondmuziek toe te voegen. Het is allemaal min of meer afgekeken bij TikTok. Google heeft nog geen roadmap gedeeld voor de verdere uitrol van Shorts, maar ze wekken wel de indruk de app snel globaal te willen lanceren.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here