Nieuws

LinkedIn Stories verdwijnen eind september

Het concept van Snapchat-achtige LinkedIn Stories bleek niet aan te slaan. Vanaf eind september zijn ze definitief verleden tijd.

LinkedIn zou aan adverteerders hebben meegedeeld dat de LinkedIn Stories-feature tegen eind september volledig zou verdwijnen van het platform. De functie bestond wel nog maar sinds begin 2020. In februari van dat jaar voerde LinkedIn interne tests met Stories en niet veel later waren ze ook beschikbaar in België. Met Stories wilde LinkedIn een nieuwe communicatietool introduceren voor bedrijven om haar ‘serieuze’ imago wat op te vrolijken. Maar de LinkedIn Stories werden amper gebruikt en dus besluit het socialmediaplatform er nu al de stekker uit te trekken.

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom Stories vanaf het prille begin al gedoemd was om te mislukken. Ten eerste is het concept niet meer origineel; Snapchat maakt er al sinds 2011 furore mee. Ten tweede zijn korte videoverhalen niet het type content dat we associëren met een platform zoals LinkedIn. We gebruiken het voornamelijk om zakelijke relaties op te bouwen en te pochen met onze professionele verwezenlijkingen. Dat doen we niet via korte videoverhalen.

Stories: een hype in de techsector

De voorbije jaren heeft zowat elk populair socialmediaplatform het concept van Stories wel proberen over te nemen. Met gemengd succes. Instagram en TikTok hebben er veel succes mee weten boeken en wisten Snapchat zelfs te overtreffen met hun eigen product. Andere Stories-kopies waren veel minder succesvol. Twitter stopte na een jaar al met zijn Fleets, tweets die na 24 uur automatisch verdwijnen.

LinkedIn sprong op de kar van Stories omdat ‘iedereen het deed’. Het bedrijf lijkt nu in te zien dat een verkeerde redenering was. In 2018 probeerden ze het al eens eerder, ook toen met weinig succes.

Snapchat
De idee van Snapchat kreeg veel navolging. Image: iStock

Clubhouse achterna?

Na de mislukking van LinkedIn Stories zal LinkedIn wel voor even stoppen met (verdwijnende) videocontent. Toch heeft het dochterbedrijf van Microsoft nog wat verrassingen in petto. LinkedIn zou op dit moment volop aan het bouwen zijn aan een audiochat-feature. Waar kennen we dat van? Inderdaad, LinkedIn wil zijn eigen Clubhouse oprichten. Net als wat Snapchat overkwam wil iedereen het succes van Clubhouse evenaren tot die mate dat het origineel naar de achtergrond verdwijnt.

Kan audiochat wel slagen op LinkedIn of hebben ze niet geleerd van hun ervaringen met Stories? Waag jezelf gerust aan een voorspelling in de reacties.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business