Schaeffler Free Drive aandrijflijn

Schaeffler heeft een aandrijflijn ontwikkeld die een ketting overboord gooit en het mogelijk maakt om regeneratief te remmen.

Advertentie

De Duitse fabrikant Schaeffler heeft deze week een radicaal nieuw schakel- en motorsysteem voor e-bikes getoond. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk om e-bikes te ontwikkelen zonder ketting of riem. Het product draagt de naam Schaeffler Free Drive en moet de aandrijflijn van de toekomst worden.

Schaeffler Free Drive

De aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met Heinzmann en is gebaseerd op een generator die onderaan de fiets zit. De energie van de fietser wordt via de pedalen naar de aandrijflijn gestuurd en rechtstreeks naar een motor in het voorwiel. Dat maakt een ketting of riem overbodig. Het systeem is volledig gebaseerd op kabels met CAN-communicatie. Motor, batterij en andere elektronica worden door dezelfde kabel gestuurd.

De generator is in staat om zelf te bepalen hoeveel het terugneemt op basis van de kracht van de fietser. De overbodige energie wordt door de generator dan automatisch doorgestuurd naar de batterij waarvan dan weer later opnieuw gebruik kan worden gemaakt. Regeneratie, maar dan bij fietsen in de plaats van wagens. Ook op basis van het remmen is de generator in staat om energie terug naar de batterij te sturen.

Aandrijflijn Schaeffler Free Drive

Opladen tijdens het rijden?

Een veelgestelde vraag bij e-bikes. Het antwoord is bijna altijd “nee”. Behalve bij de Free Drive van Schaeffler. Eindelijk kunnen er fietsen op de markt komen (die niet per sé heel krachtig zijn) met regeneratie. Het enige nadeel aan deze speciale aandrijflijn is dat je iets meer krachtverlies hebt dan bij een ketting of riem. Volgens het bedrijf gaat het dan om een verlies van 5%. Dat wil zeggen dat je in principe een batterij nodig hebt die 5% groter is om hetzelfde bereik te halen met een evenwaardige fiets met ketting of riem. Dat is natuurlijk zonder de regeneratie gerekend.

Advertentie

24 REACTIES

  1. Nu zijn de fabrikanten mensen al jaren aan het overtuigen om te kiezen voor een middenmotor (= duurder), zouden we terug moeten naar een motor in het voorwiel om een beetje stroom terug te winnen?

    Als je überhaupt een e-bike kunt veroorloven, zal dat met de stroom ook wel zo zijn.

    Ik sla deze wel over.

  2. Mooi systeem maar de meeste ongevallen met E bikes zijn met motor met voorwielaandrijving.
    Ik sla dus ff over voor mijn veiligheid.
    Zal in de toekomst ook wel met achterwiel aandrijving komen.

  3. Ik rij al meer dan 10 jaar electrisch met achterwiel aandrijving en ik ga niet veranderen. Het meest veilige systeem. Heb alle anderen meerdere malen uitgetest maar vind mijn keuze nog steeds de beste.

  4. Hallo Jongens tegenwoordig zoek ze allebei manier om geld maken dat mag maar hoe zitten met de andere leverancier fietsen maken die leid deronder niet veilig ik vind mooi en aardig maar niet voor mijn laat me rijden op mij elektrische fiets is meer dan genoeg voor mij op de eerste plaats is de veiligheid is heel belangrijk

    • volgens mij is de grootste reden dat een electrische fiets afgedankt wordt dat de accu versleten is, en door de hoge vervangprijs de fiets total loss is en voor een prikkie verkocht wordt. Dit zal met een setje ketting en tandwielen wel meevallen. Ik ben benieuwd of dit ook zo lekker werkt als bij de outlander phev, welke ook enkel elektromotoren gebruikt en een generator. Dit is op papier een zuinige auto, en in werkelijkheid een hele inefficiente machine welke massaal geëxporteerd wordt na het leasecontract omdat niemand hem wil hebben vanwege het verbruik.

  5. Godsamme wat een taalverkrachters zijn jullie! Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands schrijven en lezen. Ik schaam me dood om Nederlander te zijn, de tranen staan in m’n ogen !!🤣🤣🤣

  6. aan degene die kommentaar hebbe op een tikfout, leer eerst eens het woord elektrische fiets inplaats van al dat uitheems en bastaard taalgebruik van de nederlandse taal unie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here