Apple vraagt in iOS 15 toestemming voor advertenties
Om relevante advertenties te kunnen tonen in de App Store en Apple News app, gaat de iPhonebouwer vanaf iOS 15 expliciet toestemming vragen. Op die manier kan het OS je aankopen en downloads analyseren en op basis daarvan alleen gepersonaliseerde advertenties tonen. Gepersonaliseerde ads in iOS zijn niet nieuw, Apple vroeg er alleen nooit expliciete toestemming voor, de functie stond standaard geactiveerd.
Privacy in iOS 15
Nadat je iOS 15 geïnstalleerd hebt en naar de nieuwe App Store en Apple News-app gaat, zal iOS een pop-up tonen waarin toestemming wordt gevraagd om gepersonaliseerde advertenties te mogen tonen. De gebruikersinformatie die wordt bijgehoudeen zal niet worden gekoppeld aan je Apple ID en dient alleen om de meest relevante advertenties in Apple-apps te tonen.
Welke informatie heeft het bedrijf dan nodig om relevantie ads te kunnen tonen? Volgens de Advertising policy van het bedrijf kan het gaan van toestelinformatie tot aankopen, downloads of nieuws dat je hebt gelezen in Apple News. Bij ons is die laatste dienst niet beschikbaar tenzij je een omweg neemt.