Nieuws

Zijn nieuwsmedia verantwoordelijk voor reacties op sociale media?

Het Australische Hooggerechtshof wil nieuwsmedia ter verantwoording roepen voor negatieve reacties van hun lezers op sociale media.

Mensen wagen zich graag aan een pittige discussie over de laatste nieuwsfeiten. Vroeger deden we dat liefst aan de toog van ons stamcafé, vandaag de dag zijn de reacties op sociale media daar de ideale plaats voor. In het heetst van de strijd kan je je zelfbeheersing wel eens verliezen, waardoor het debat uitmondt in een verbaal gevecht. In Australië woedt nu de discussie of nieuwsmedia mede verantwoordelijk zijn voor wat hun lezers reageren op de artikels die zij via hun sociale mediakanalen delen.

Aanleiding van de discussie is een rechtszaak die een zekere Dylan Voller had aangespannen tegen verschillende Australische mediabedrijven. In 2016 verscheen een documentaire over zijn criminele verleden. De grote nieuwsmedia deelden toen via hun Facebook-pagina posts over de documentaire, vaak met een foto van Voller. De reacties die mensen plaatsten waren niet altijd netjes, waarop Voller een aanklacht voor laster indiende tegen de nieuwsmedia.

Uitgever van nieuws en reacties

Voller haalde in 2019 al eens een eerste slag binnen voor de Australische rechtbank. Die oordeelde toen dat nieuwsuitgevers niet alleen uitgever zijn van de nieuwsartikels die zij delen, maar ook van de reacties die daarop komen. Dat houdt in dat nieuwsmedia de verantwoordelijkheid dragen voor hoe hun lezers zich gedragen op sociale media. Zij moeten hun publiek informeren over de schadelijke gevolgen van beledigende reacties en ook pogingen ondernemen om de discussies respectvol te laten verlopen. De zaak ging in beroep, maar het Hooggerechtshof heeft die uitspraak vanochtend weer bevestigd (bron: ABC News). Vanuit het verliezende kamp komen teleurgestelde reacties. Volgens een woordvoerder van de uitgever Nine zullen uitgevers voortaan meer op hun hoede zijn met artikels te publiceren op sociale media. Alle reacties op nieuwsberichten gaan modereren is natuurlijk ook een flinke klus.

We zijn benieuwd of deze rechtszaak ook in andere landen navolging zal krijgen. Ook bij ons zien we discussies op sociale media regelmatig volledig ontaarden. Als gebruiker ben je natuurlijk verantwoordelijk voor wat je post, maar de beheerders laten ruziestokers vaak ook hun gang gaan. Als iedereen zijn of haar verantwoordelijk neemt om de kwaliteit van online discussies op te trekken, dan komen we al heel wat verder.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business