Tesla
Image: Tesla

Op dinsdag 22 maart leverde Tesla de eerste auto's die geproduceerd zijn in de Gigafactory van Berlijn-Brandenburg.

Advertentie

Vandaag kregen 30 Duitsers als eerste hun Model Y Performance geleverd in de fabriek. De topversie heeft een bereik van 514 km (WLTP) en is uitgerust met een carbonnen spoiler om de stabiliteit op hoge snelheden te verbeteren. De EV met vierwielaandrijving sprint van 0 naar 100 km/uur in 3,7 seconden. Voor de Performance-versie moet je wel een aardige duit neertellen. Die begint vanaf 70.000 euro en zal wellicht vanaf april ook in België leverbaar zijn, nog voor het einde van die maand, aldus Tesla.

Europese primeur voor Gigafactory

De gigafabriek heeft nog een primeur in petto: het zijn de eerste Performance-versies van de Model Y die in Europa op de markt komen. De spiksplinternieuwe Gigafactory in Berlijn-Brandenburg is Tesla’s vijfde grote fabriek wereldwijd. De bouw ervan werd in november 2019 aangekondigd en startte in de lente van 2020. Twee jaar later kon de productie opgestart worden, nadat Tesla de nodige vergunningen verzamelde. Milieuorganisaties hadden zich in eerste instantie verzet tegen de bouw van de fabriek, omwille van de ecologische impact door onder meer het grote waterverbruik. 

Credit: Tesla

De Gigafactory Berlijn-Brandenburg gaat elektrische wagens leveren aan alle Europese landen waar Tesla actief is. De Model Y-SUV wordt dus het eerste model. De reusachtige fabriek heeft een oppervlakte van maar liefst 227.000 m2. Bovendien is ze ook nog eens verticaal geïntegreerd, zoals Tesla dat graag doet.  

Van 3.000 naar 12.000 werknemers 

Wanneer de Gigafactory volledig operationeel is, zullen er 12.000 werknemers aan de slag zijn om auto’s, batterijcellen, elektromotoren, plastic onderdelen, stoelen, assen en nog veel meer onderdelen klaar te maken voor assemblage. Momenteel zijn er al meer dan 3.000 werknemers aan de slag. Jaarlijks wil Tesla in Berlijn 500.000 units van de Model Y produceren. Met een batterijproductie van 50 GWh is het op vlak van capaciteit de grootste fabriek van elektrische auto’s in Europa.

Tesla had naar eigen zeggen oog voor duurzaamheid, ook wat de lokale leefomgeving betreft. “Tesla werkte samen met lokale autoriteiten en verenigingen om te zorgen voor minimale overlast voor wilde dieren en om het bestaande dennenbos te vervangen door een bos dat bestaat uit 60 procent hardhout, waardoor het robuuster, diverser en ecologisch waardevoller werd”, klinkt het.

Credit: Tesla
Credit: Tesla

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here