Nieuws

Hertekend strijdveld met slechts één grote winnaar

Nieuwe verwachtingen rond de cloud enerzijds en de nieuwe mogelijkheden van de cloud anderzijds zorgen ervoor dat de hele dienstverlening in en rond de cloud de voorbije jaren grondig is veranderd.

Nieuwe verwachtingen rond de cloud enerzijds en de nieuwe mogelijkheden van de cloud anderzijds zorgen ervoor dat de hele dienstverlening in en rond de cloud de voorbije jaren grondig is veranderd. Service providers heroriënteren zich, de traditionele dienstverleners positioneren zich zo gunstig mogelijk in en rond de cloud. Een overzicht.

 

Stef Gyssels

 

De herpositionering van alle spelers in en rond de cloud is voor een groot deel te wijten aan de gewijzigde verwachtingen van de eindklant, meent Bart Froyen, market manager bij Colt Technology Services: "Voordien sprak een cloud service provider vaak enkel met de ICT-manager en met de CEO over de besluitvorming op vlak van ICT. Vandaag de dag werkt het hele cloudverhaal dusdanig op de verschillende processen van een bedrijf dat dit in vele gevallen leidt tot een structureel nieuwe manier van werken binnen het bedrijf. Dat betekent dat niet langer enkel de ICT-manager betrokken is in dit proces, maar ook de Operations Manager, HR Management, de CEO en vaak ook de Finance Manager. Het aantal betrokkenen groeit, en dus moet je als service provider verder gaan om belangrijke "influencers" te overtuigen van het voordeel van cloud computing."

Maar de klant is ook veeleisender geworden, merkt Froyen nog op: "Tegenwoordig eist de klant een volledig op maat gemaakte integratie van zijn bestaande infrastructuur wanneer hij migreert naar de cloud. Het is de provider die de nodige flexibiliteit moet bieden zodat hij die algehele integratie kan uitvoeren en de klant dezelfde functionaliteit kan blijven behouden. Met de flexibiliteit van de cloud er bovenop."

Een zware taak voor de hosting partners en datacenters die zich in eerste instantie als cloud partner profileerden, vindt ook Luc Costers, managing director van VMware Belux: "We hebben naar schatting zo’n 60 service providers op de markt met een gelijkaardig dienstenaanbod, wat de prijzen doet kelderen. Ze leggen te weinig creativiteit aan de dag op het niveau van applications-as-a-service. Ze zouden kunnen specialiseren in operationele (productie) of business services (facturatie, ERP,…), maar dat gebeurt niet. Iedereen biedt Infrastructure as a Service aan." Het wordt dus bijzonder moeilijk voor de infrastructuurleveranciers om zich te onderscheiden. Luc Costers verwacht daarom dat er nieuwe allianties ontstaan: "Volgens mij zullen er Virtual Service Providers ontstaan zoals bijvoorbeeld Jim TV. De cloud van iemand anders wordt doorverkocht, waardoor opnieuw een concurrentieslag gaat plaatsvinden en de markt van service providers verder zal uitdunnen."

De toekomst voor cloud-dienstenleveranciers ligt dus in het verschaffen van toegevoegde waarde. Dat hebben de traditionele dienstenleveranciers ook goed begrepen. Zij zetten zich niet meer af tegen de cloud of profileren zich ook niet meer als dé cloudleverancier. Ze profileren zich veeleer als "cloud broker" en "services integrator". Een terechte keuze want uit onder meer een enquête van KPMG blijkt dat de kost en de technische zorgen rond integratie van clouds en on-premise de grootste struikelblokken zijn voor bedrijven op weg naar een grotere adoptie van de cloud. Ook Getronics, bij monde van portfolio-manager Henk Heylen, profileert zich als een cloud integrator: "Wij geloven in het model van de hybride cloud, waarbij voor elke functionaliteit en software de juiste locatie en de juiste partner wordt geselecteerd, afhankelijk van de behoefte. En die behoeften zijn vaak een combinatie van factoren: kost enerzijds, maar ook functionaliteit en beschikbaarheid. En uiteraard zorgen wij voor een uniforme en transparante integratie van alle diensten, zodat de eindgebruiker zich niet hoeft af te vragen of zijn software nu in een private of publieke cloud gehuisvest is." Opvallend genoeg neemt Getronics in zijn eigen communicatie vrij weinig het woord cloud in de mond. "Niet omdat we ons afzetten tegen de cloud", verzekert ons Henk Heylen, "maar omdat we vinden dat er zo veel definities bestaan van het woord cloud dat dit alleen maar voor verwarring en onzekerheid kan zorgen. Wij spreken daarom liever over "online services"." Waarvan akte.

Dienstenleveranciers staan dus klaar om alle complexiteit en integratieproblemen uit uw handen te nemen. Natuurlijk hoort hier een hoger prijskaartje bij. Maar zodra de private, publieke of hybride cloud is opgezet, geniet de klant weer van het flexibele prijsmodel waarvoor de cloud bekend staat. "Vroeger hadden we veel meer statische contracten", erkent ook Henk Heylen van Getronics, "maar nu evolueren we naar veel dynamischer contracten, die soms zelfs maandelijks kunnen worden herzien."

Eén grote winnaar

De conclusie is dan ook duidelijk: zowel de traditionele hosting partijen als de traditionele ICT-dienstenleveranciers zijn volop bezig met een herpositionering en met nieuwe allianties. Datacenters zoeken (al dan niet extern) naar toegevoegde waarde om aan de eindklant te bezorgen. En de dienstenleveranciers die geen eigen datacenter hebben, zoeken naar de beste hosting partner om aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

Wie overleeft, valt vandaag moeilijk te voorspellen. Maar de grote winnaar is al wel gekend: de eindklant. U heeft een veel grotere keuze uit leveranciers die over elkaar heen rollen om alle complexiteit uit uw handen te nemen, en u een dienstverlening op maat te bezorgen, ook al zitten diverse diensten in de publieke cloud, die traditioneel niet om haar flexibiliteit gekend staat.

Toch adviseert Luc Costers de bedrijven om niet overhaast te werk te gaan: "Het is zaak om als bedrijf nog even voorzichtig te blijven en de volgende principes goed onder de knie te hebben vooraleer je cloud uit te besteden. Weet goed wat de cloud inhoudt en betekent. Bouw eerst je eigen private cloud. Bepaal welke applicaties je in eigen beheer wenst en welke je wenst uit te besteden. Dan pas kan je beslissen of en welke workload je ergens anders wenst onder te brengen. Het is pas wanneer je je eigen cloud goed begrijpt en kan beheren, dat je de kosten ervan ook effectief kan inschatten. Dit geeft je de kracht om te onderhandelen op prijs- en SLA-niveau met een potentiële cloud provider."

 

Op 2 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook deze thema"s komen er verder aan bod. Maar info over dit seminarie én over onze populaire seminariereeks vindt u op: www.businessmeetsit.be .

 

businessictjaarboekjaarboekoutsourcingservices

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken