Salesforce breidt diensten voor marketeers verder uit
Salesforce.com, dat zich specialiseert in cloud software, heeft gisteren de laatste versie van Marketing Cloud voorgesteld, die een sterkere focus op klantengedrag heeft.
De vernieuwde service maakt onder andere evenement- en activiteitstriggers beschikbaar voor een brede waaier aan objecten, zoals contacten, accounts en cases, die marketeers kunnen programmeren. Daarmee ontvangen ze alerts over het diverse gedrag van klanten in meerdere kanalen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld antwoorden automatiseren en meteen klanten bereiken wanneer een evenement trigger zoals het downloaden van een app is geactiveerd.
Audiences
Marketing Cloud laat het nu ook toe dat sales- en marketingverantwoordelijken hun actieradius verder uitbreiden terwijl ze nog altijd consumenten kunnen volgen via Active Audiences, een dienst die CRM data synchroniseert om zo meer relevante advertenties te creëren voor digitale marketing strategieën. Active Audiences kan nu CRM data analyseren en aangepaste advertenties verspreiden via meer dan 100 digitale advertentienetwerken en technologieën.
Marketeers worden geholpen om in contact te komen met klanten en prospects via het systeem van digitale advertentiemogelijkheden. Ook in het coördineren van doelgerichte, relevante advertenties om sales, services en marketing journeys te ondersteunen, worden ondersteund. Ook het bereik van mensen via verschillende sociale netwerken, komt aan bod. De update voor Marketing Cloud volgt snel op de verbeteringen die Salesforce aankondigde voor Sales Cloud begin April.
Te koop
De plannen en aankondigingen van Salesforce.com passen in een algemene trend in de markt. In ogen van grote softwarebedrijven is de marketeer namelijk een gegeerd doelwit. Het werkt de groei van toepassingen voor marketing automation in de hand. Volgens het onderzoeksbureau TechNavio overschreed de markt voor marketing-automationsoftware vorig jaar voor het eerst de kaap van 1 miljard dollar. Zes jaar geleden was dat nog maar 100 miljoen.
Salesforce is zeker niet de enige partij die volop de weg kiest van de marketeer. Zo zijn er nog andere partijen zoals IBM, Adobe, Oracle en HP. Pittig detail is dat Salesforce.com als bedrijf te koop zou staan. De partij die Salesforce.com zou verwerven, heeft meteen een belangrijk onderdeel in de markt voor CRM en marketing software.