Nieuws

Waarom stort het marktaandeel van HTC neer?

Het gaat niet goed met HTC. Maar hoe komt dat nu? En kan er nog een oplossing uit de bus vallen?

 
In het afgelopen kwartaal was HTC goed voor 2 procent van de smartphonemarkt. Een teleurstellend resultaat voor de eens zo innovatieve fabrikant. Met de HTC Magic introduceerde het in 2009 bijvoorbeeld de allereerste Android smartphone in België. De trend om premium smartphones in een metalen behuizing te steken? Ook daar was HTC bij de eersten.
 
Hoe komt het dan dat het zo bergaf gaat voor één van de pioniers der slimme telefoons? Ten eerste is er de steeds hardere concurrentie met grote(re) merken als Apple en Samsung. Zij zijn de laatste jaren uitgegroeid tot markleiders op het gebied van dure telefoons. HTC wist niet genoeg te vernieuwen en geraakte achterop. Toegegeven, de HTC One M9 was een fantastisch toestel, maar met een slechte reputatie heb je meer nodig dan een goed product.

Segmenten bespelen


In de lagere segmenten wist het ook niet te bekoren, met toestellen die vaak teleurstelden. Huawei en Xiaomi wisten wel met succes deze segmenten te bespelen, en voor hen lijkt er een mooie toekomst aan te komen. Huawei weet zelfs langzaamaan de opstap te maken naar de hogere segmenten. Het komt er dus op neer dat HTC tussen de verschillende segmenten terechtkwam, en daar niet wist uit te geraken. Ook dat bleek nefast voor de eens goede reputatie.
 
Ten tweede moet het bedrijf erkennen dat het algemeen gesproken steeds na het zingen de kerk betreedt. Het is niet fashionably late, het is simpelweg laat. Wie in de westerse hiërarchie uit de boot dreigt te vallen, richt zich op de groeimarkten als India en China. Maar ook daar zijn Huawei en Xiaomi HTC voorgeweest. Ze zijn ondertussen zo laat, dat het ook daar dreigt fout te lopen.

Is dit het einde?

Niet noodzakelijk. In het verleden zijn al vaker bedrijven opgestaan uit de dood, met Tesla als één van der voornaamste voorbeelden. Een bedrijf dat het water aan de lippen staat, heeft vaak minder te verliezen en kan alleen maar winnen bij een reeks successen. Met de Vive heeft HTC mogelijk zo’n product in huis.
 
De samenwerking met Steam lijkt voorlopig de goede kant uit te gaan. Het gaat voorlopig nog om een nicheproduct, maar dat zei men indertijd ook van de smartphone en het smartwatch. Deze laatste is nu stilaan toch aan het doorbreken, en misschien kan dat ook voor virtual reality. Als de Vive aanslaat, is het niet uitgesloten dat HTC zijn pioniersrol terug weet over te nemen. Tenslotte zit het Samsung momenteel ook niet mee, en wie weet waar die negatieve spiraal zal eindigen?

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business