Google’s SERP-features leiden tot daling in organische clicks

Google helpt gebruikers te snel aan een antwoord: de 'SERP features’ die bij een zoekopdracht worden getoond, hebben een nadelig effect op organische zoekresultaten.

Fragment

De SERP-features (Search Engine Results Page) vormen een poging om de bezoeker via Google zo snel mogelijk naar het antwoord te leiden waar hij naar op zoek is. Kortweg zijn het niet-organische verschijningen tussen zoekresultaten, zoals een ‘featured snippet’ (een tekstfragment met de term), ‘site links’ (kopjes onder een zoekresultaat die leiden naar andere webpagina’s op de site), maar ook advertenties, gerelateerde vragen, afbeeldingen en Shopping-resultaten. Die extra zichtbaarheid leidt voor de uitverkoren websites vaak voor meer clicks, maar er is ook een keerzijde: de SERP-features leveren minder clicks op voor de organische resultaten.

Minder clicks

Nayomi Chibana van Visme analyseerde ruim 5.000 zoektermen en meer dan 11.000 instanties van SERP-features. De featured snippet verscheen het vaakst tussen de resultaten, gevolgd door gerelateerde afbeeldingen, site links en gerelateerde vragen. Advertenties en Shopping-resultaten werden het minst vaak getoond.

Wanneer het aantal clicks werd vergeleken tussen de pagina’s met en zonder SERP-feature, bleek dat zulke niet-organische resultaten zorgen voor veel minder clicks op de organische resultaten: featured snippets zorgden voor een daling van 18,5 procent, terwijl gerelateerde vragen resulteerden in 11,3 procent minder. Het tonen van gerelateerde afbeeldingen had tot slot een daling van bijna 8 procent tot gevolg.

Te snel

Door de bezoeker meteen het antwoord te geven op hun vraag, zorgt Google ervoor dat bezoekers weinig tijd verliezen met het doorzoeken van andere websites, concludeert Chibana. ‘Dit bevestigt dat Google steeds beter wordt in het begrijpen van de zoekintentie, waardoor ze gebruikers exact kunnen voorschotelen waar ze naar op zoek zijn – met zo weinig mogelijk clicks,’ schrijft ze in een blogpost. Dat is dan weer nadelig voor de organische websites: zij komen wel tevoorschijn bij de termen, maar krijgen minder aandacht wanneer ze moeten concurreren met SERP-features.

Positief is dat andere niet-organische zoekresultaten wel een voordelig effect hadden. Site links en advertenties leiden gelukkig wel tot meer clicks.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/167444/wat-is-seo/

 


 

analysebusinessfeatured snippetgooglesearchSEOSERPsite links

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren