Nieuws

Interview met digital transformation evangelist Olivier van Duüren

Op 30 januari wordt in De Montil de trendstop omtrent IT en Software Asset Management georganiseerd. Smart Business sprak met business evangelist Olivier Van Duüren over dit ongetwijfeld boeiende event.  

 

Olivier Van Duüren is vandaag naast trend expert, innovator, ook business en persoonlijke transformatiecoach (ww.thedualarity.com). Daarvoor werkte hij meer dan 22 jaar in de meest uiteenlopende internationale functies voor Microsoft, van verkoop, innovatie tot strategie voor consumenten, online, retail, startups, kmo’s en grote bedrijven. 

 

Veiligheid maakt integraal deel uit van je innovatie en operationele strategie. Een goede SAM kan je helpen de digital en legale risico’s voor te zijn en je volgens de regels te laten werken. Het laat je toe om je technologie structureel te beheren (bestaande en toekomstige investeringen), onvoorziene kosten te beperken, risico’s verbonden aan software te verkleinen en met de verkregen gegevens betere beslissingen te laten nemen. SAM is volgens Van Duüren een strategische prioriteit voor de veiligheid van de onderneming en voor het actief beheren van je software en menselijk kapitaal.

 

Olivier noemt digitale transformatie trouwens een verjongingskuur voor je bedrijf; je stoomt je ondernemingsstrategie en je werkcultuur als het ware klaar voor het digitale tijdperk. Een transformatie, klein of groot, verloopt volgens Olivier uiteraard nooit lineair en gaat inderdaad gepaard met groeipijnen. Hoewel die noodzakelijk zijn bij het groeiproces van een kersvers bedrijf, wil Olivier toch zijn kennis en expertise op het gebied van digitale transformatie graag delen. Vandaar ook zijn keynote op “IT & Software Asset Management” 30 januari.

 

Digitale transformatie wordt niet altijd overal even snel opgepikt. Olivier geeft daarom een aantal tips mee om je werkcultuur ontvankelijk te maken voor een transformatie.

 

Creëer een cultuur van openheid. Met een open mindset van groei en samenwerking zal je ook sneller vernieuwing kunnen doorvoeren.

 

Stimuleer een cultuur van snel falen en snel leren. Als je fouten maakt, moet dat snel gebeuren en moet je er nog sneller uit kunnen leren. Falen is niet het tegengestelde van succes, integendeel; falen is een deel van succes. Stimuleer daarom een omgeving en een cultuur waar experimenteren de normaalste zaak van de wereld. Leer echter succesvol falen. Haal daarom het beste uit je werknemers door een risicovriendelijke omgeving te creëren, met ruimte voor wendbaarheid, dynamiek en creativiteit.

 

Ga op in een transparante veldjournalistiek Communiceer, communiceer, communiceer. Communiceer zowel successen als mislukkingen. Zorg dat mensen zien waar je vooruitgang hebt geboekt of waar je het moeilijk mee had. Gun ze een inkijk in je korte en lange termijn resultaten en een vooruitblik op de dividenden die ze krijgen dankzij jouw harde werk van dat moment. Geef ze ook zicht op het einde van je tunnel. Durf ook te zeggen wat je denkt ook al horen mensen dat liever niet, maar doe het respectvol. Wacht trouwens ook niet tot het volgende evaluatiegesprek om die ene werknemer te vertellen dat je toch niet zo tuk bent op zijn salespraatjes. Kleine, incrementele transformaties leiden namelijk tot groter succes.

 

Zorg ervoor dat je ego niet groter is dan je talenten. Durf af en toe eens te luisteren naar je medewerkers. Door ieders inzichten te vragen, vergroot je net je aanzien!

 

Van Duüren noemt mensen “de ziel” van een organisatie. Net daarom is het ook zo belangrijk dat de werkcultuur ontvankelijk is voor die digitale transformatie. Toch is volgens van Duüren digitale transformatie op zich niet goed genoeg als doelstelling. Dat een digitale transformatie voor jouw bedrijf heel wat winst kan opbrengen, is duidelijk. Toch maak je je werknemers ook best duidelijk welke voordelen het voor hen inhoudt, zodat ze ook voelen dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Daarnaast is het ook cruciaal dat je jezelf niet te zeer laat tegenhouden door ballast. Als je te veel energie steekt in mensen die niet in je project geloven, zullen ook de personen die er initieel wel in geloofden na verloop van tijd afhaken.      

                                                                                       

Daarnaast zijn er ook de mensen die op alles reageren met een “Ja, maar”, een vastgeroeste manier van denken, en die elke vernieuwing doden en zo de energie en de actieve discussies uit het bedrijf zuigen. Ook hun manier van denken moeten we te allen tijde vermijden.

 

Fun fact: Olivier is fan van Kuifje. Als Belg in hart en nieren spiegelt hij zich graag aan het personage van Kuifje, de fictieve held uit de stripreeks van Hergé. Dat Kuifje Oliviers idool is, mag geen toeval heten: ten eerste is Kuifje een avonturier die de wereld rondreist, iets wat ook Olivier vaak mag doen. Net als Kuifje heeft ook Olivier kleurrijke ontmoetingen en brengt hij zijn avonturen steeds tot een goed einde. Kuifje denkt razendsnel, en leert van zijn successen en zijn mislukkingen. En constant leren is volgens Olivier het DNA van de 21st eeuw.

 

Schrijf je NU in voor “IT en Software asset management” en kom op 12 januari alles te weten over softwarebeheer, -maturiteit, en audits!

businessdigital transformationdigitale transformatiezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken