Ingenico voorspelt veel goeds voor lokale e-commercebedrijven
Met joekels van e-commercebedrijven zoals Amazon en AliExpress zou je wel eens kunnen vergeten dat er ook kleinere, lokale spelers op de markt zijn. Het Europese onderzoek van Ingenico heeft echter uitgewezen dat in België die kleinere spelers een redelijk percentage van het marktaandeel wisten weg te kapen. 2019 zou zo wel eens het jaar van de kleinere KMO’s op de e-commercemarkt kunnen worden.
Voornamelijk tijdens Black Friday was te zien dat 23% van de shoppers koos van lokale, gespecialiseerde winkels en 25% voor gevestigde Belgische merken. Ingenico concludeerde hier dat deze kleinere ondernemingen steeds beter kunnen opboksen tegen de internationale bedrijven door middel van een gerichter aanbod, betere dienstverlening en betaalmogelijkheden voor zowel nationale als internationale klanten. Daarnaast speelde bij 15% van de ondervraagden betaalveiligheid de belangrijkste rol bij de keuze van een webshop. Niet alleen de producten en deals zelf, maar ook de service errond zijn belangrijk voor een goede e-commerceonderneming.
Benoit Boudier, Managing Director, Small and Medium Businesses, licht toe dat het in de e-commercewereld niet meer puur gaat om de prijs van producten: “Het gaat allang niet meer alleen om prijs. Kleine en middelgrote bedrijven in België scoren beter dan de grotere spelers dankzij hun diepgaande kennis van product en klant en hun persoonlijke service. Dit jaar verwachten we ook dat steeds meer e-commercebedrijven groei in omzet kunnen realiseren via de sociale platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram.”