Digital Markets Act moet in lente 2023 van kracht gaan

Vanaf volgend jaar zullen nieuwe spelregels gelden voor de Big Tech. De Europese Commissie wil de Digital Markets Act zo snel mogelijk doorduwen.

Magrethe Vestager, Eurocomissaris voor Vrije Mededinging, sprak tijdens een conferentie in Berlijn over de vooruitgang van de Digital Markets Act. Deze wet is één van de voorstellen die bij de huidige Europese Commissie op tafel ligt om meer controle te krijgen over de techreuzen binnen het grondgebied van de Europese Unie. Een eerste deadline voor het in kracht gaan van de wet lag al op oktober dit jaar, maar die wordt nu nog even opgeschoven naar de lente van 2023.

Maar ook om die uitgestelde deadline te halen, heeft de Europese Commissie nog een hoop werk te verrichten. Zo moet de Digital Markets Act allereerst in een definitieve wettekst gegoten worden. Daar zal het Europees Parlement zich spoedig mee over moeten buigen. Maar de Europese Commissie is ook volop bezig met zich op gebied van personeel en IT-systemen te versterken om de wet te kunnen afdwingen wanneer het zo ver is. Een jaar tijd klinkt dus meer dan dat het in de praktijk zal zijn. De huidige Commissie heeft wel een goede reden om nu gas bij te geven: hun legislatuur zal eind 2024 aflopen.

Wat houdt de Digital Markets Act in?

Het belangrijkste uitgangspunt van de wet is om meer gelijkheid te creëren tussen grote en kleinere technologiebedrijven in de Europese techindustrie. Techgiganten maken nu te vaak misbruik van hun dominante positie in de markt om hun services op te leggen aan consumenten en kleinere leveranciers van gelijkaardige diensten buitenspel te zetten. Daar moet verandering in komen met een nieuw pakket regels voor bedrijven die aan deze criteria voldoen:

  1. Een jaaromzet van 6,5 miljard euro en/of marktkapitalisatie van 80 miljard euro
  2. Een kernplatform bezitten met meer dan 45 miljoen reguliere gebruikers en 10.000 zakelijke gebruikers
  3. Een dominante marktpositie die in de komende drie jaren niet bedreigd kan worden

Dergelijke bedrijven worden in de Digital Markets Act ‘poortwachters’ genoemd. Namen noemt de Europese Commissie nog niet, maar je denkt waarschijnlijk onmiddellijk aan bedrijven zoals Google, Meta, Twitter en Apple, en dat zijn ook de bedrijven die Europa graag onder de duim wil krijgen. Inbreuken op de Digital Markets Act kunnen resulteren in boetes die tot 10% van de jaaromzet in het laatst afgesloten fiscale jaar oplopen. Het is de Europese Commissie dus menens.

Digital Services Act en Data Act

Aanvullend op de Digital Markets Act hoopt de Europese Commissie ook zo snel mogelijk de Digital Services Act en Data Act door te duwen. Elke wet heeft zijn eigen focus, maar in de kern draait het allemaal rond de macht van de Big Tech breken. In dit artikel gaan we dieper op in op wat de Data Act precies moet bijdragen om dat doel te bereiken:

antitrustbusinesseuropaslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken