Nieuws

Xbox wil “relevant” zijn op de mobiele gamingmarkt

Xbox mobiel gaming
© iStock / Chris Cook
Na de overname van Activison Blizzard heeft Microsoft ook mobiele games in het aanbod. Daarvoor staat heel wat op het programma.

Gamen: een aantal jaren geleden gebeurde het uitsluitend op pc’s of speciaal daarvoor bedoelde spelconsoles. Met de introductie van smartphones en tablets ontstond een nieuwe tak van de gamingindustrie: die van de mobiele games. Vandaag worden er meer mobiele games gespeeld dan pc- of consolespellen. Door Activision Blizzard over te nemen hoopt Microsoft dan ook voet aan de grond te krijgen in de wereld van mobiel gamen.

Aan Activision Blizzard hangt namelijk nog een derde grote ontwikkelaar vast: King. Microsoft haalt dus Call of Duty: Mobile, Diablo Immortal en Candy Crush binnen. Dat die overname enorm belangrijk was, laat Xbox-baas Phil Spencer merken in een officiële podcastaflevering: “Als je relevant wil blijven in de gamingindustrie, moet je op zoek naar een manier om relevant te zijn op het grootste platform, en dat is mobiel”, zegt de topman daarover.

Wil dat zeggen dat Microsoft binnenkort spellen uitbrengt in de Google Play Store en Apple App Store? Dat zit er dik in. Tegelijkertijd kijkt de gamingreus ook naar de mogelijkheden van een eigen appwinkel voor zowel Android- als iOS-apparaten. Die zou er volgens Spencer al over een jaar kunnen zijn.

Spencer laat in de podcast ook weten dat het niet de bedoeling is om alle PC- en Xbox-games ook op mobiel beschikbaar te maken. De vraag is natuurlijk in hoeverre dat onderscheid nog steek houdt: via het Xbox Game Pass-premiumabonnement heb je toegang tot cloudgaming. Je hebt daar keuze uit een flink aanbod games, al zal je nog even moeten wachten om Call Of Duty: Modern Warfare III of Diablo IV op het platform verschijnen. Dat zou, net zoals de Xbox-appwinkel, nog tot 2024 moeten wachten.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business