Nieuws

YouTube verplicht je te kijken naar langere reclames

YouTube logo
© Unsplash/Alexander Shatov
YouTube toont voortaan minder reclames op zijn app voor smart-tv's. Tegelijk worden de reclames die je wél moet bekijken een stuk langer.

Momenteel biedt YouTube je nog de optie om reclames na vijf seconden over te slaan. Zodoende hoef je lange reclames bijna nooit uit te kijken. In een blogpost meldt het YouTube-team dat het reclamebeleid echter op de schop gaat, waardoor de knop verdwijnt. Tegelijk zal YouTube voortaan minder advertenties tonen tijdens het afspelen van video’s. Dat komt wel met een keerzijde. Na de update zullen reclames namelijk langer duren.

In een demo toont Google een reclame die gebruikers na 47 seconden kunnen overslaan. Volgens het streamingplatform krijgen gebruikers te maken met twee reclamesmaken. De demo is één smaak en laat gebruikers de reclame overslaan na een bepaalde duur. Voor de tweede smaak geldt dat de video volledig wordt afgespeeld, zonder de mogelijkheid om vroegtijdig over te slaan. In die situatie toont de streamingsdienst steeds de resterende tijd van het complete advertentieblok.

Onduidelijk is hoelang zo’n blok maximaal kan duren. Mogelijk loopt dit op tot één minuut per keer.

Verbeterde streamingervaring

YouTube zegt de wijziging door te voeren op vraag van gebruikers. “Kijkers verwachten een andere advertentie-ervaring, afhankelijk van de content waar ze naar kijken. Als het gaat om lange content op tv-schermen, geeft 79% van de kijkers de voorkeur aan videoadvertenties die gegroepeerd zijn in plaats van verspreid over een video”, klinkt het.

Wie vaak langere video’s kijkt, zou dus van het gewijzigde beleid moeten profiteren. Zij krijgen aan het begin van een video meteen een langere reclame te zien en zijn daarna mogelijk gevrijwaard van advertentieonderbrekingen. Dat hangt wel af van de duur van een video. We verwachten dat Google. afhankelijk van de video, nog wel een of meer advertentieblokken moet invoeren.

Reclame in YouTube Shorts

Na de introductie van Shorts op smart-tv’s in november 2022, komt YouTube ditmaal met reclames voor de korte video’s. Gebruikers kunnen “advertenties wegklikken met de afstandsbediening”, net zoals gebruikers ze kunnen wegswipen op hun smartphone, aldus YouTube.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business