Nieuws

OpenAI maakt deal met grote publicaties voor gebruik content

openai
© OpenAI
ChatGPT-bouwer OpenAI heeft een meerjarige deal afgesloten met Condé Nast, het mediabedrijf achter The New Yorker, Vogue en Wired. De taalmodellen en chatbots mogen trainen op de teksten uit die publicaties.

Concreet mag OpenAI ook content van die media tonen binnen ChatGPT en SearchGPT (de met AI uitgeruste zoekmachine die zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt). Voor welk bedrag de overeenkomst gesloten werd, is niet bekend. Het is een opvallend deal, want de laatste maanden was er heel wat te doen rond het ongeoorloofd gebruik van inhoud uit publicaties, zo kloegen heel wat uitgevers. Datzelfde Condé Nast verzond vorige maand nog een verzoekschrift naar de AI-start-up Perplexity en beschuldigde het bedrijfje van plagiaat bij het genereren van antwoorden door zijn chatbot.

“In het laatste decennium kregen (digitale) nieuwsmedia te maken met zware uitdagingen doordat technologiebedrijven het te gelde maken van content van media gingen ondergraven, meest recentelijk nog met traditionele zoekmachines”, zegt Condé Nast-CEO Roger Lynch in een memo aan zijn werknemers, die Max Tani van Semafor publiceerde. “Via het partnerschap met OpenAI kunnen we een deel van de verloren inkomsten recupereren. Bovendien kunnen we onze journalistiek blijven beschermen en investeren in onze creatieve toekomst”, klinkt het.

Media sluiten deals met AI-bedrijven

Condé Nast is niet het eerste mediabedrijf dat een dergelijke overeenkomst sluit met AI-ontwikkelaars. Eerder gingen ook News Corp, Vox, The Atlantic, TIME en Axel Springer al rond de tafel zitten met OpenAI. Toch staat niet elk mediabedrijf te springen voor zulke deals. Zo spande The New York Times vorig jaar nog een rechtszaak aan tegen OpenAI, voor het gebruik van informatie uit zijn krantenartikels voor antwoorden van ChatGPT.

Ook Lynch uitte zijn bezorgdheid, in januari. Hij waarschuwde toen dat het onrechtmatig gebruik van content door AI-bedrijven “veel” mediabedrijven financieel de das zou kunnen omdoen. De CEO van Condé Nast riep zelfs het Amerikaanse Congres op om “onmiddellijk actie te ondernemen”. Het zou wettelijk vastgelegd moeten worden dat uitgevers compensaties moeten krijgen wanneer hun artikels of beelden gebruikt worden voor het trainen van AI.

Lynch heeft dus de wetgever niet afgewacht en koos er alsnog voor om zelf een deal te onderhandelen met OpenAI. De kans is groot dat andere mediagroepen Condé Nast gaan volgen, bij gebrek aan duidelijke wetgeving.

artificiele intelligentieOpenAI

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen