Google Maps krijgt nieuwe melding voor wie reviews verwijdert
Voor heel wat bedrijven zijn Google-reviews onmisbaar en dat kan soms vervelend zijn. Niet alle reviews zijn even eerlijk en valse reviews kunnen een flinke impact hebben op zaken. Een nieuwe functie in Google Maps moet ervoor zorgen dat valse reviews verwijderd worden, al heeft ook dat een aantal gevolgen voor bedrijven.
Heel wat gebruikers vertrouwen op reviews in Google Maps om bijvoorbeeld een restaurant uit te zoeken als ze op reis zijn. Voor Google is het dus belangrijk dat de reviews zo betrouwbaar mogelijk zijn. Als het bedrijf te pas en te onpas reviews weghaalt, doet dat de betrouwbaarheid ervan natuurlijk geen goed. Na de laatste update van Google Maps zullen gebruikers altijd kunnen zien of er op een bepaald moment reviews weggehaald werden.
Het soort reviews dat weggehaald wordt, kan twee richtingen uitgaan. Reviews waarin zaken ten onrechte bekritiseerd worden kunnen weggehaald worden, net als reviews die oneerlijk positief zijn. Om valse of oneerlijke reviews aan te kaarten bestaat er al langer een rapporteerknop, maar het was niet duidelijk of daarop klikken ook daadwerkelijk gevolgen had. Voortaan kunnen reviews tijdelijk weggehaald worden, zodat Google ze kan onderzoeken. Blijkt een review niet authentiek te zijn? Dan verwijdert het de review, en verschijnt daar bij de zaak op Google Maps een melding van.
Restricties op profiel
Tegelijkertijd komen er dan ook wat restricties op het businessprofiel van de zaak te zitten. Eén van die restricties zorgt ervoor dat handelszaken geen nieuwe reviews kunnen ontvangen. Dit beschermt dit tegen ‘review bombing’, waarbij online afgesproken wordt om massaal veel slechte recensies achter te laten. Langs de andere kant zorgt die tijdelijke blokkade er ook voor dat zaken geen misbruik maken van de rapporteerknop.
Dat zal des te meer het geval zijn, nu Google een uithangbord plaatst naast zaken die reviews laten verwijderen. Die nieuwe vermelding is daardoor een goede zaak voor zowel bedrijven als hun (toekomstige) klanten.
De functie werkte aanvankelijk alleen in het VK, maar krijgt na een korte testperiode een wereldwijde uitrol.