Meta ontwikkelt maar liefst 3 slimme brillen, lancering in 2027

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, blijft zich richten op slimme brillen. Het bedrijf produceert reeds VR-headset onder de Quest-merknaam en werkt samen met Ray-Ban aan slimme brillen. Volgens een recent rapport werkt het bedrijf aan drie nieuwe slimme brillen, die naar verwachting in 2027 gelanceerd zullen worden.
Bloombergs Mark Gurman meldt dat Meta plannen heeft voor drie verschillende brillenmodellen. Een van de modellen is een verbeterde versie van de slimme Ray-Ban en gaat voorlopig door het leven onder de codenaam Hypernova. Deze nieuwe versie zou worden uitgerust met een ingebouwd display dat aan de onderkant van het rechterglas zit. Dit display kan gebruikers informatie tonen, zoals notificaties, apps en previews van afbeeldingen. Dit model zou mogelijk zo’n 1000 dollar kosten.
Een tweede model, momenteel enkel bekend onder de codenaam Artemis, wordt een geavanceerdere versie van Orion, Meta’s prototype voor een AR-bril. De Artemis-bril belooft een grote stap vooruit te zetten op het gebied van augmented reality. AI-integraties en functies zoals oog-, hand- en zelfs neurale tracking. Het is een lichtere en technisch verfijndere bril, maar Meta loopt naar verluidt nog tegen uitdagingen aan wat betreft de kostprijs en productie op grote schaal.
Ook sportief model
Naast de twee casual brillen komt Meta ook met een model dat speciaal is gericht op sporters. In samenwerking met Oakley werkt Meta aan een sportieve versie van de slimme bril. Dit model biedt minder geavanceerde functionaliteiten, maar is ontworpen met actieve gebruikers in gedachten.
In plaats van camera’s aan de zijkanten, zoals bij de Ray-Ban-modellen, krijgt de Oakley-variant een centraal geplaatste camera in het montuur. Dit maakt het eenvoudiger en lichter om sportactiviteiten vast te leggen, zonder in te boeten aan functionaliteit of stijl. Bovendien zou de slimme sportbril ook geen display krijgen.