Ondanks dalende iPhone-verkoop stijgt omzet bij Apple verder

Apple heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetstijging van 4% geboekt, wat resulteerde in een totale omzet van $124,3 miljard. Apple boekt dit positieve resultaat, ondanks het feit dat het merk te maken kreeg met dalende iPhone-verkopen, vooral in China.
iPhone-verkoop onder druk in China
De verkoop van de iPhone daalde in China met 11,1%, goed voor een omzetverlies van $18,51 miljard. Dit is de grootste daling in deze regio sinds Q1 2024, toen de afzet met bijna 13% afnam. Apple ondervindt er steeds meer concurrentie van lokale merken zoals Huawei, Oppo en Vivo, die sterk presteren op de Chinese markt.
CEO Tim Cook noemde de afwezigheid van Apple Intelligence in China als een van de oorzaken. Apples nieuwe AI-platform is een belangrijke troef van de iPhone 16, maar is vooralsnog alleen beschikbaar in Engels en in landen als de VS, het VK en Canada. Of en wanneer het platform in China beschikbaar komt, blijft onzeker. China hanteert namelijk strenge regelgeving en heel wat veiligheidsbeperkingen. De iPhone-maker zou samenwerken met Baidu om AI-functionaliteiten in China te introduceren, maar dit proces verloopt moeizaam.
Groei in andere productcategorieën
Hoewel de iPhone-verkopen stagneerden, presteerden andere Apple-producten beter. Zo stegen Mac- en iPad-verkopen met 15%. Dat valt vooral te danken aan de introductie van een nieuwe iPad Mini, iMac, Mac Mini en MacBook Pro. Diensten, zoals Apple TV+, Apple Music en iCloud, groeiden met 14%.
Daarnaast bereikte Apple een mijlpaal met 2,35 miljard actieve apparaten wereldwijd, een stijging ten opzichte van 2,2 miljard vorig jaar. Ook het aantal abonnementen op diensten en apps groeide naar 1 miljard. Dat resulteert in een jaaromzet die net geen 100 miljard dollar bedraagt.
Apples netto-inkomen steeg met 7,1% naar $36,33 miljard, ondanks de uitdagingen op de iPhone-markt. Analisten reageren overwegend positief, vooral omdat Apple beter presteerde dan verwacht in verschillende categorieën. Bovendien bleef het bedrijf grotendeels gespaard van de recente AI-marktschok, die concurrenten zoals Nvidia hard trof na de lancering van DeepSeek R1. Toch knaagt het dat de verkopen van de iPhone, gevoelsmatig toch het belangrijkste product dat Apple in aanbieding heeft, zo sterk daalden.