Nieuws

Mijlpaal voor Spotify: streamingdienst behaalt eerste jaarwinst

Spotify
© iStock / stockcam
Streamingsdienst Spotify heeft voor het eerst sinds zijn oprichting in 2008 een jaar met winst afgesloten. Spotify noteert bovendien een recordaantal abonnees.

Spotify zag het aantal maandelijkse actieve gebruikers in 2024 met bijna 75 miljoen toenemen, wat het totaal op 675 miljoen MAU’s bracht. Daarnaast verwelkomde het bedrijf 27 miljoen betalende klanten, waardoor het totaal aantal abonnees steeg naar 263 miljoen, meldt Spotify bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers over Q4. Het vierde kwartaal heeft de streamingdienst bepaald geen windeieren gelegd: het boekte een recordwinst van 477 miljoen euro, bij een omzet die 40 procent hoger lag dan in dezelfde periode in 2023 en uitkwam op 1,368 miljard euro.

Jaarwinst voor Spotify

Niet alleen op kwartaalbasis deed Spotify goede zaken; ook op jaarbasis steeg zowel de omzet als de winst fors. Zodanig zelfs dat de streamingdienst voor het eerst sinds zijn oprichting in 2008 een netto bedrijfsresultaat van 1,14 miljard euro kon presenteren. Ter vergelijking: 2023 werd nog afgesloten met een verlies van 532 miljoen euro.

De zwarte cijfers zijn niet direct te danken aan een (fors) hogere omzet. Over heel 2024 bedroeg de omzet 15,673 miljard euro, tegenover 13,247 miljard euro een jaar eerder. Dat er meer geld overbleef, hangt vooral samen met kostenbesparingen die het bedrijf heeft doorgevoerd. Zo bespaarde het fors op ontwikkelaars en gaf het minder uit aan marketing en algemene administratieve kosten.

Werkzaamheden die normaal gesproken door deze medewerkers werden uitgevoerd, liet het bedrijf steeds vaker over aan AI. Mogelijk geldt dat ook voor het populaire Wrapped-overzicht van 2024. Kort na de introductie bleken daar de nodige details niet te kloppen. Bovendien was het overzicht minder uitgebreid dan voorgaande jaren, mogelijk als gevolg van de besparingen.

Prijsstijging en meer AI

Spotify-CEO Daniel Ek kijkt tevreden terug op 2024 en heeft hoge verwachtingen voor 2025. De streamingdienst wil sneller nieuwe producten ontwikkelen, maar tegelijkertijd de efficiëntie van 2024 behouden. “Het is deze combinatie die ons in staat zal stellen om de beste en meest waardevolle gebruikerservaring te creëren, duurzaam te groeien en creativiteit aan de wereld te leveren”, aldus Ek.

Kunstmatige intelligentie zal het komende jaar waarschijnlijk een belangrijke rol blijven spelen voor de muziekstreamer. Het afgelopen jaar lanceerde Spotify al verschillende AI-functies, zoals AI-afspeellijsten en een AI-DJ. Daarnaast bracht het luisterboeken naar België en Nederland en zou het werken aan een HiFi-abonnement met een hogere audiokwaliteit.

Uitgelicht artikel Spotify mobiel app Spotify lanceert audioboeken in het Nederlands
ontspanningspotifystreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Lezersaanbod: korting op Kuno (op=op)

Bekijk de voorraad