Sony compenseert voor PlayStation-storing van 24 uur

Na een wereldwijde storing die bijna 24 uur duurde, heeft Sony laten weten dat het PlayStation Network weer volledig operationeel is. Spelers kunnen nu zonder problemen gebruikmaken van alle online functies, digitale aankopen en cloudopslag. PlayStation Plus-abonnees krijgen als compensatie vijf dagen gratis toegang tot de dienst.
Oorzaak van de storing nog onbekend
Hoewel Sony de storing heeft erkend en zijn excuses heeft aangeboden, is het nog niet duidelijk wat de oorzaak was. In een post op X liet het bedrijf op zondagochtend weten dat alle PSN-netwerkdiensten weer actief zijn, maar verdere details bleven uit.
De problemen begonnen in de nacht van vrijdag op zaterdag en troffen alle onderdelen van PSN, inclusief de PlayStation Store, multiplayerdiensten en gameverificatie. Hoewel Sony aangaf dat ‘sommige gebruikers’ hinder ondervonden, bleek uit talloze meldingen op sociale media dat de storing wereldwijd en wijdverspreid was. Ook de statuspagina van PlayStation en DownDetector bevestigden de grootschalige impact van de storing.
Sony biedt tegemoetkoming
Als tegemoetkoming voor het ongemak heeft Sony aangekondigd dat alle PlayStation Plus-abonnees automatisch vijf extra dagen abonnementstijd krijgen. Dit geldt voor zowel Essential-, Extra- als Premium-abonnees. Spelers hoeven hier niets voor te doen, de extra dagen worden automatisch aan hun account toegevoegd.
Hoewel het probleem nu is opgelost, blijft het onduidelijk wat de exacte oorzaak was en of Sony maatregelen neemt om toekomstige storingen te voorkomen. Spelers kunnen voorlopig weer ongestoord genieten van hun online games en diensten.