Oeps: Meta blundert, Apple en Google boos

Meta, het bedrijf boven Facebook, Instagram en WhatsApp, zit momenteel verwikkeld in een rechtszaak met de Federal Trade Commission. De Amerikaanse toezichthouder vindt dat Meta te veel macht heeft en de zaak zou ertoe kunnen leiden dat het bedrijf verplicht wordt bepaalde onderdelen te verkopen. Meta ziet dat natuurlijk anders en verdedigt zich, maar daarbij heeft het een blunder begaan waar andere technologiebedrijven niet blij mee zijn.
Meta deelt per ongeluk iets te veel informatie
De verdediging wil onder meer aanvoeren dat Meta niet zo dominant in de markt staat als de FTC beweert. Daarvoor haalt het cijfers aan die aantonen hoe frequent bepaalde apps met een berichtenfunctie gebruikt worden. Zo wijst men erop dat de berichtenapp van Apple zelf dominant is op iOS-platformen en dus niet Facebook Messenger of WhatsApp van Meta. Elders wordt verwezen naar het succes van Snapchat, zij het blijkbaar met cijfers van enkele jaren geleden, om aan te tonen dat ook concurrerende apps, met naast Snapchat bijvoorbeeld ook YouTube, het goed kunnen doen, ondanks het aanbod van Meta.
Hoewel de data die in het kader van de verdediging zichtbaar is voor de rechtbank en betrokken partijen, betreft het bedrijfsgevoelige informatie die naar de buitenwereld toe afgeschermd dient te worden. De documenten in kwestie zijn dan ook deels gecensureerd, maar daar is blijkbaar iets fout gelopen. In de documenten is de gevoelige data namelijk verborgen door er een laag over te leggen die je makkelijk weer kan verwijderen.

Apple, Google en Snapchat boos
Dat de gevoelige informatie zo te grabbel werd gegooid, kon al snel op kritiek rekenen van advocaten van zowel Apple als Google. Deze specifieke informatie stelt weliswaar niet zo heel veel voor, maar voor beide bedrijven heeft het vertrouwen in Meta wel een deuk gekregen. Als immers op een dergelijk onzorgvuldige manier wordt omgegaan met interne data, dan zullen beide bedrijven voortaan twee keer nadenken alvorens ze Meta zulke data toevertrouwen.
Ook Snap, het bedrijf achter Snapchat, was eerder al niet te spreken over informatie die Meta bij het begin van de rechtszaak gedeeld zou hebben. Om welke informatie het precies gaat, is niet bekend, maar mogelijk gaat het om competitieve inzichten van Snap die volgens het bedrijf privé hadden moeten blijven. Bij Meta zijn ze zich van geen kwaad bewust, maar volgens Snap is er wel degelijk vertrouwelijke informatie gedeeld en bovendien zonder dat het bedrijf daar op voorhand over was ingelicht. Wat dat betreft, zegt Meta dat het Snap hoe dan ook niet van tevoren zou informeren omdat het bedrijf als concurrent samenwerkt met de FTC. Die zou zich in dat geval beter kunnen voorbereiden op de zaak, wat Meta natuurlijk wil vermijden.
Trump schiet (niet) te hulp
Waarom ze bij Meta zo amateuristisch zijn omgesprongen met het censureren van data is voorlopig onduidelijk. Het zou gewoon onkunde kunnen zijn van medewerkers, al wordt hier en daar ook geopperd dat het allemaal nogal snel moest gaan en dat er daardoor mogelijk fouten gemaakt zijn.
Meta zou immers lang gehoopt hebben dat de rechtszaak niet door zou gaan, onder meer omdat CEO Mark Zuckerberg toenadering had gezocht tot president Trump en ook toegevingen had gedaan, bijvoorbeeld door factcheckers van Facebook te verwijderen.
Voorlopig echter gaat de rechtszaak dus toch door, al valt nog af te wachten wat de uiteindelijke uitspraak zal zijn. Het is niet uitgesloten dat de hand van Trump gaandeweg alsnog opduikt om Meta uit de nood te helpen.