Meta lanceert Edits als concurrent voor CapCut

CapCut is een van de populairste apps voor het bewerken van (korte) video’s voor TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts. De app is eigendom van het Chinese ByteDance, dat ook achter TikTok zit. Aanvankelijk waren heel wat opties gratis, maar gaandeweg werd meer en meer van de content achter een betaalmuur gestopt. Dat is een model dat ze bij Meta op termijn vermoedelijk ook wel zien zitten, al lijkt het nu in de eerste plaats de bedoeling te zijn om Edits als een sterke concurrent te positioneren.
Geen watermerk en veel AI
Edits is beschikbaar voor iOS en Android en tracht zich met een aantal zaken te onderscheiden van andere apps. Zo is er een Ideas-functie die gebruikers videoconcepten laat opnemen en organiseren, terwijl Projects een centrale plaats in de app is om verschillende projecten tegelijk te beheren. Inspirations dan weer geeft een overzicht van trending audio om mee aan de slag te gaan en in tegenstelling tot de gratis versie van CapCut laat Edits je wel gewoon video’s exporteren zonder watermerk. Dat alleen al is mogelijk een grote troef voor Meta.

Verder is er uiteraard ook heel wat AI van de partij. Met de Animate-optie kunnen stilstaande beelden in bewegende video’s veranderd worden, terwijl Cutouts gebruikers de optie geeft om een specifiek object in een video te isoleren en te volgen. Daarnaast zijn ook zaken als een green screen-optie en automatische ondertiteling van de partij. Gaandeweg zullen de mogelijkheden uiteraard nog uitgebreid worden.
Waar CapCut een sterke integratie heeft met TikTok, lijkt Edits een sterke integratie te zullen hebben met Instagram en Facebook. Video’s die je in Edits gemaakt hebt, kan je bijvoorbeeld rechtstreeks op de platformen van Meta delen, waardoor creators hun content sneller online krijgen. Daarnaast wordt er ook heel wat data beschikbaar gesteld die inzichten geeft over hoe je content presteert, zodat je op basis daarvan je strategie kan aanpassen.
Perfecte timing
Dat Meta net nu Edits lanceert, is vermoedelijk geen toeval. Er heerst namelijk al een hele tijd onzekerheid over de toekomst van TikTok en CapCut in de Verenigde Staten. Het feit dat beide apps eigendom zijn van het Chinese ByteDance wordt als een bedreiging voor de nationale veiligheid gezien en er wordt dan ook aangedrongen op een verkoop. Dat proces lijkt echter erg stroef te verlopen, zeker tegen de achtergrond van de handelsoorlog tussen de VS en China.
Meta maakt handig gebruik van die onzekerheid om Edits te lanceren als alternatief voor CapCut en heeft met Instagram en Facebook ook de platformen en het bereik om de app meteen stevig te promoten.