Proximus ziet nettowinst met bijna 40% toenemen

Proximus verwelkomde in het eerste kwartaal meer klanten voor vast internet (+1,7%) en mobiele telefonie (+1,9%) dan er vertrokken. Ook het aantal convergente klanten, abonnees die meerdere diensten combineren in Packs, nam toe met 4,6%. Daartegenover staat dat bij vaste telefonie (-9,4%) en tv-abonnementen (-2,7%) meer klanten vertrokken dan erbij kwamen.

Meer geactiveerde fiberlijnen
De divisies Residential en Business telden eind 2024 samen zo’n 564.000 actieve fiberlijnen. In het eerste kwartaal kwamen daar 43.000 lijnen bij. In totaal zijn er nu 2,309 miljoen woningen en bedrijven die aangesloten kunnen worden op fiber, tegenover 2,224 miljoen eind 2024. De fiberdekking ‘in the street’ bedraagt daarmee 43%.
Intussen blijft de telecomprovider in gesprek met het BIPT, de BMA, Telenet en Wyre over een gezamenlijke uitrol van glasvezel, aldus ad interim-CEO Jan Van Acoleyen. Proximus en Wyre ondertekenden daarvoor afgelopen zomer een Memorandum of Understanding, maar wachten nog op goedkeuring van de betrokken toezichthouders. Meer informatie hierover wordt in het tweede kwartaal verwacht, zegt Van Acoleyen.
Stevige financiële resultaten
Proximus sloot het kwartaal af met een omzet van 1,636 miljard euro, een stijging van 8,8%. Die groei is vooral toe te schrijven aan de Global-afdeling, waar de omzet met 37,7% steeg naar 436 miljoen euro. In België groeide de omzet met ‘slechts’ 1,2% tot 1,216 miljard euro.
De ebitda (winst vóór intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 6% tot 481 miljoen euro. Onderaan de streep bleef er een nettowinst over van 140 miljoen euro, een toename van 39,4%. CFO Mark Reid zegt daarover: “Na deze sterke start hebben we er alle vertrouwen in dat we onze jaarverwachtingen voor de thuismarkten zullen waarmaken.”
Om de forse investeringen in glasvezel te financieren, stoot Proximus momenteel niet-kernactiviteiten af. Recent verkocht het bedrijf zijn datacenteractiviteiten, en inmiddels kreeg ook de verkoop van zendmasten in Luxemburg groen licht. Dat moet tegen het einde van dit jaar 330 miljoen euro aan contante opbrengsten opleveren.