Deze nieuwe e-bikemotor heeft een piekvermogen van 1.200 W

Askoll is een voor ons relatief onbekend merk dat zich focust op lichte elektrische voertuigen. Dezer dagen weet het zich echter stevig in de aandacht te werken met zijn Askoll Ultra C90A, een e-bikemotor met een piekvermogen van 1.200 W.
Zeker tegen de achtergrond van nieuwe Europese regels voor e-bikes springt de motor in het oog, al zou het kunnen dat het voor Askoll helemaal niets uitmaakt hoe hun elektrische fietsen met de nieuwe motor precies gekwalificeerd worden. De Askoll Ultra C90A is immers uitsluitend bedoeld voor elektrische mountainbikes en dan is de juridische gelijkschakeling met gewone fietsen mogelijk minder belangrijk.
Steile berggebieden trotseren
De Askoll Ultra C90A is in Italië specifiek ontworpen voor gebruik in grote berggebieden. De motor heeft een koppel van 110 Nm voor het trotseren van steil en oneven terrein, met een boostmodus die 460% steun biedt. In de gewone sportmodus wordt 400% steun geboden met een vermogen van 900 W. Aan de hand van heel wat data wordt het vermogen in functie van het terrein en de omstandigheden automatisch gereguleerd, met dus een piekvermogen tot 1.200 W.
Askoll geeft zelf aan dat de Askoll Ultra C90A ingezet kan worden als motor voor e-bikes die gelijkgesteld worden met gewone fietsen, evenals als motor voor speedpedelecs. Dat heeft mogelijk echter te maken met een grijze zone in de huidige regelgeving en dus is het nog maar de vraag of die kwalificatie in de toekomst stand zal houden.