Nieuws

DJI kritisch voor Europese voorstellen over e-bikes

dji avinox
© DJI
DJI heeft gereageerd op voorstellen die de ronde doen in verband met nieuwe Europese regels voor e-bikes. De fabrikant is kritisch en vindt vooral dat er meer overleg gepleegd moet worden.

DJI kennen we vooral van zijn drones, maar intussen houdt de Chinese fabrikant zich ook bezig met e-bikes. Het bedrijf profileert zich met zijn krachtige DJI Avinox-motor, die sterker voor de dag komt dan veel concurrenten. Recent werd ook nog een software-update doorgevoerd waardoor alle gebruikers permanent toegang krijgen tot het piekvermogen van 1.000 W, terwijl die optie eerder nog beperkt was tot 30 seconden in een speciale Boost-modus.

Dat DJI zich nu mengt in het debat over nieuwe Europese regels voor e-bikes is geen verrassing. Voorstellen die circuleren spreken er immers over om het vermogen van e-bikes te beperken tot 750 W, tenminste als het gaat over e-bikes die op gelijke hoogte als gewone fietsen geplaatst worden. Krachtigere e-bikes van DJI zouden dus mogelijk strenger gereguleerd worden, wat een concurrentieel nadeel kan betekenen.

In een reactie op de huidige voorstellen, die overigens van de Europese fietsindustrie zelf komen en een aanzet zijn voor de Europese Commissie om mee aan de slag te gaan, haalt DJI heel wat zaken aan, terwijl tussen de regels door enige ergernis waargenomen kan worden die doet vermoeden dat de Chinese fabrikant tot nu toe niet betrokken geweest is bij de Europese gesprekken. In dat opzicht zou het dan ook geen toeval zijn dat Bosch het piekvermogen van zijn Performance Line CX-motor heeft opgetrokken naar exact 750W. De Duitse fabrikant zou namelijk weten dat daar mogelijk de nieuwe grens getrokken wordt, terwijl DJI daar mogelijk niet van op de hoogte was.

DJI heeft veel bedenkingen

DJI roept in de eerste plaats dus op tot meer en grondiger overleg, al bedoelt het daar waarschijnlijk vooral mee dat het zelf nauwer betrokken wil worden bij dat overleg. Volgens het bedrijf is er geen duidelijke, theoretische fundering voor het beperken van het vermogen tot 750 W en zo’n beperking zou heel wat negatieve gevolgen kunnen hebben.

Zo verwijst DJI naar kwetsbare groepen, zoals mensen met een beperking, die mogelijk extra vermogen nodig hebben om de juiste assistentie te kunnen krijgen. Ook voor e-bikes voor zwaardere personen en e-bikes voor goederentransport zou een hoger vermogen aangewezen zijn.

DJI benadrukt ook dat het niet gewoon streeft naar een hoog vermogen op zich, maar dat er altijd gezocht wordt naar een slim evenwicht waarbij het vermogen in dienst staat van de ervaring. Zo wordt het feitelijke vermogen slim en automatisch gereguleerd in functie van wat op dat moment nodig en veilig is. Er wordt dus niet continu 1.000 W aan trapondersteuning geboden, maar in sommige situaties zou dat extra vermogen welkom zijn.

Tegelijk erkent DJI dat er met name voor elektrische mountainbikes meer adaptieve oplossingen nodig zijn. Elektrische mountainbikes beschikken om logische redenen vaak over extra krachtige motoren, maar dat maakt ze minder of niet geschikt voor dagdagelijks gebruik en onder nieuwe regelgeving zouden ze mogelijk zelfs stevig uit de boot vallen. In plaats van een strakke lijn te trekken op 750 W echter lijkt DJI er eerder voor te pleiten om rekening te houden met verschillende modi die e-bikes met zich meebrengen. Zo kan het vermogen van een elektrische mountainbike in een specifieke modus beperkt worden tot 750 W. In dat geval zou er natuurlijk wel heel wat verantwoordelijkheid bij de gebruiker zelf komen te liggen en wordt het regelgevende kader in de praktijk een stuk moeilijker te handhaven.

E-bikes als actieve mobiliteit

De reden waarom er op Europees niveau nieuwe regels voor e-bikes zitten aan te komen, heeft te maken met het feit dat er in de huidige regelgeving sprake is van grijze zones, al hebben sommige landen daar al individuele oplossingen voor. Op Europees niveau echter is niet altijd duidelijk in welke categorie een gemotoriseerde tweewieler op basis van zijn vermogen en andere parameters nu precies thuishoort. Dat maakt het voor zowel consumenten als fabrikanten moeilijker, terwijl ook de veiligheid in het gedrang kan komen.

Er moet dus een duidelijker kader komen om te bepalen in welke categorieën een e-bike kan vallen, op basis waarvan dat dan gebeurt en wat de gevolgen ervan zijn. Afhankelijk van de categorie kan de e-bike dan wel of niet op dezelfde manier als een gewone fiets behandeld worden, iets waar de meeste fabrikanten de voorkeur aan geven omdat het e-bikes laagdrempeliger maakt voor consumenten.

Voor de Europese fietssector zelf is het belangrijk dat elektrische fietsen net als gewone fietsen “voertuigen van actieve mobiliteit” zijn, wat vooral inhoudt dat een e-bike enkel ondersteunende trapassistentie mag bieden. De sector zelf heeft daaromtrent al voorstellen gedaan, onder meer met een maximumvermogen tot 750 W dus. Ook over de ondersteuningsverhouding en het gewicht van e-bikes werden zaken voorgesteld. Bij DJI echter lijken ze vooral te focussen op het vermogen op zich, vermoedelijk omdat zij op basis daarvan vaak uit de boot zouden vallen.

Uitgelicht artikel E-bike battery in the heat of the sun EU plant nieuwe regels voor e-bikes: wat mogen we verwachten?
djidji avinoxe-bikee-bikeselektrische fietsenontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Registreer voor gratis toegang