Bijna één op drie Belgen gebruikt AI voor aankoopadvies bij het shoppen

Zoeken via Google begint stilaan uit de tijd te raken. Steeds vaker gebruiken mensen AI-chatbots als ChatGPT en Gemini voor hun zoekopdrachten, ook wanneer ze advies willen over welk product ze het best kunnen kopen. In vergelijking met 2024 is het gebruik met 55 procent toegenomen, aldus betaalplatform Adyen, dat het gebruik van AI onder Belgische shoppers onderzocht.
Vooral mensen onder de 40 omarmen AI voor aankoopadvies. Van de twintigers gebruikt 64 procent een AI-tool, bij dertigers is dat 55 procent. Het gebruik daalt echter snel naarmate de leeftijd stijgt: van de vijftigers gebruikt slechts 22 procent een slimme assistent bij het shoppen, en bij zestigers is dat nog maar 6 procent.

Inspiratie en socialemediamoeheid
Gebruikers noemen vooral inspiratie opdoen (43 procent) en socialemediamoeheid (39 procent) als redenen om een slimme assistent te gebruiken. Er is simpelweg te veel informatie beschikbaar op sociale media, waardoor het lastig is om die nog goed te filteren. Met AI-assistenten vinden consumenten sneller het gewenste product, zonder te worden afgeleid.
Wantrouwen tegenover opmars AI
Toch staat niet iedereen te juichen bij de snelle opmars van AI. Ongeveer één op de vijf Belgische shoppers (17 procent) vertrouwt de slimme assistenten niet. Ook kijken mensen met argwaan naar de veiligheid van AI: 21 procent maakt zich zorgen over bijvoorbeeld AI-fraude.
Dat wantrouwen sluit aan bij het aandeel Belgen (20 procent) dat uit angst voor online fraude liever fysieke winkels bezoekt dan iets online te bestellen. Daar staat tegenover dat ruim een derde (36 procent) bereid is om producten via AI te bestellen.
AI ook in de online winkel
Volgens Adyen omarmen ook retailers steeds vaker AI. Ze gebruiken de technologie onder meer om frauduleuze transacties te herkennen en blokkeren (33 procent), en om de veiligheid van betalingen te verbeteren (25 procent).
Daarnaast zetten steeds meer winkels AI in om zoekopdrachten te versnellen en te vereenvoudigen. Amazon voegde bijvoorbeeld een AI-assistent, Rufus, toe aan de zoekbalk.