E-bikevernieuwer Podbike vraagt faillissement aan

Podbike, bekend om zijn futuristische e-bike in de vorm van een vierwielige overdekte velomobiel, kon de productie niet opschalen zoals gepland. Ondanks wereldwijde belangstelling en duizenden pre-orders bleek het financiële draagvlak ontoereikend om het project tot een commercieel succes te maken.
Innovatieve visie, gebrekkig businessmodel
Podbike werd opgericht met een duidelijke missie: het ontwikkelen van een duurzaam en praktisch alternatief voor de auto in stedelijke omgevingen. Het paradepaardje van het bedrijf, de Podbike Frikar, combineerde elementen van een e-bike, een velomobiel en een microwagen. De overdekte constructie, waarvan het basismodel een prijskaartje van 12.990 euro had, bood bescherming tegen weersinvloeden, terwijl de trapondersteuning ervoor zorgde dat gebruikers zonder veel inspanning lange afstanden konden afleggen tegen een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur.

De ambities lagen hoog. Podbike kreeg wereldwijde media-aandacht, haalde tienduizenden volgers op sociale media en verzamelde meer dan 4.000 pre-orders van geïnteresseerde klanten verspreid over Europa. De unieke uitstraling van de Frikar – die eerder doet denken aan een compacte futuristische auto dan aan een fiets – maakte het product tot een blikvanger op technologie- en mobiliteitsbeurzen. Toch worstelde het bedrijf al geruime tijd met het waarmaken van zijn beloftes.
Productieproblemen en stijgende kosten
De eerste leveringen van de Podbike Frikar liepen aanzienlijke vertragingen op. Hoewel de eerste exemplaren begin 2023 in Noorwegen en Duitsland werden afgeleverd, bleef massaproductie uit. Oprichter Per Hassel Sørensen gaf aan dat het opschalen van de productie veel moeilijker en duurder bleek dan voorzien.
Daarnaast kampte Podbike met oplopende kosten voor onderdelen en logistiek, mede veroorzaakt door de wereldwijde bevoorradingsproblemen na de coronapandemie. De hogere productiekosten drukten zwaar op de marges van het bedrijf, dat grotendeels afhankelijk was van pre-orders en externe investeringen.
Impact voor klanten
Volgens Podbike wordt de website en bijhorende klantenservice voorlopig in de lucht gehouden om transparantie te garanderen voor klanten en partners. Mensen die een aanbetaling deden voor een Frikar moeten voorlopig afwachten wat de verdere juridische afhandeling zal betekenen voor hun bestelling en eventuele terugbetaling.
Op sociale media tonen veel klanten zich teleurgesteld, maar niet verrast. De community rond Podbike was jarenlang loyaal, maar uitte de afgelopen maanden steeds vaker zorgen over de financiële stabiliteit van het bedrijf en de schaarse updates over leveringsdata.