Huawei stoot Apple van de troon in wereldwijde markt voor wearables

Volgens cijfers van IDC China wist Huawei zijn leveringen in de eerste drie kwartalen van 2024 met meer dan 44 procent op te krikken, goed voor 23,6 miljoen verkochte toestellen. Dat leverde de Chinese fabrikant een marktaandeel van 16,9 procent op, nét genoeg om Apple voorbij te steken, dat 22,5 miljoen stuks verkocht en daarmee strandde op 16,2 procent (een daling tegenover 18,4 procent een jaar eerder).
Die groeilijn zette zich door tot het einde van het jaar: Huawei klokte in 2024 af op 26,5 miljoen wearables, goed voor 13,7 procent van de wereldmarkt. De sterke prestaties zijn mee te danken aan succesvolle modellen zoals de Watch GT 5-serie, Watch D2 en Watch Ultimate. Die introduceerden het nieuwe TruSense-systeem voor gezondheidsmonitoring – een troef die bij gezondheidsbewuste gebruikers duidelijk in de smaak valt.
Apple verliest momentum, Xiaomi in de lift
Apple, dat vorig jaar nog de Watch Series 10 en Watch Ultra 2 lanceerde, zag zijn leveringen met bijna 13 procent terugvallen. Hoewel het merk zijn dominante positie in het premiumsegment behoudt, lijkt het momentum af te nemen, zeker in prijsgevoelige regio’s.
Ook Xiaomi liet zich niet onbetuigd: het merk leverde vorig jaar maar liefst 29,3 miljoen toestellen en groeide met 42,2 procent. Daarmee eindigt het zelfs bovenaan in totaal aantal verkochte wearables. De focus op betaalbare fitnesstrackers en eenvoudige smartwatches werpt duidelijk zijn vruchten af bij budgetgerichte kopers.
Samsung naast het podium
Samsung nam de vierde plaats in met 15,6 miljoen verscheepte toestellen en een marktaandeel van 8,1 procent, een stijging van 34,9 procent ten opzichte van 2023. Modellen als de Galaxy Watch FE hielpen het merk opnieuw wat terrein te winnen.
De wereldwijde wearablesmarkt groeide in 2024 met 4 procent tot 193 miljoen verkochte toestellen. Die stijging is vooral te danken aan de opmars in nieuwe markten, waar wearables aan een snelle opmars bezig zijn. Huawei speelt daar handig op in met zijn dominante positie in China, waar het meer dan een derde van de markt bezit. De Chinezen doen ook aan gerichte expansie naar Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Afrika.
Het is duidelijk dat in de strijd om de pols van de consument niet enkel technologie of prestige doorslaggevend zijn. Huawei bewijst te kunnen scoren met een slimme mix van design, gezondheidsfeatures én een scherpe prijs.