WhatsApp: voorlopig geen advertenties in Europa

Lange tijd hield WhatsApp zich op de vlakte over reclame. Bovendien liet Meta in 2023 nog weten ‘niet van plan te zijn‘ ooit advertenties te tonen in de chatdienst. Nog geen twee jaar later is het bedrijf echter van koers veranderd en brengt het alsnog reclame naar WhatsApp. Niet in chats, waar veel gebruikers voor vreesden, maar in het populaire Status-scherm.
WhatsApp-reclame in Europa
Die reclame wordt de komende maanden uitgerold naar WhatsApp-gebruikers. Maar, zo blijkt nu: Europa valt voorlopig buiten de boot. In een verklaring (via Politico) aan de Ierse privacytoezichthouder Data Protection Commission (DPC) laat Meta weten dat de advertenties pas vanaf 2026 in Europa worden ingevoerd.
Voor het zover is, wil de DPC eerst met Meta om tafel om de advertentieplannen te bespreken. Uit die gesprekken moet blijken of er mogelijk onaanvaardbare privacyrisico’s zijn. Ook gaat de DPC met andere Europese privacytoezichthouders in overleg om de plannen te bespreken. Zij kunnen dan aangeven of er (lokale) privacybezwaren bestaan.
Vervolgens krijgt Meta de nodige tijd om eventuele bezwaren weg te nemen. Vandaar dat de uitrol van advertenties in WhatsApp pas voor 2026 gepland staat. Een exacte datum is nog niet bekend, en zal vermoedelijk afhangen van de zorgen die de DPC aandraagt.
Privacyzorgen
Vanuit privacyorganisaties zoals noyb (None of Your Business) wordt met argwaan gekeken naar de komst van advertenties. Zij maken zich zorgen dat Meta persoonlijke gegevens zal verzamelen om gerichte reclame te tonen. Mogelijk volgt het bedrijf daarbij hetzelfde model als op Facebook en Instagram: wie geen persoonlijke gegevens wil delen, moet betalen.
Vast staat dat Meta in elk geval gebruikersdata van Instagram en Facebook zal gebruiken om gepersonaliseerde reclame aan te bieden. Let wel, dat gebeurt alleen als je WhatsApp-profiel gekoppeld is aan het Meta-accountcentrum.