Nieuws

Britse toezichthouder wil Google dwingen om zoekdienst open te stellen

Google
© iStock - SpVVK
Google moet van de Britse mededingingswaakhond CMA (Competition and Markets Authority) mogelijk ingrijpende aanpassingen doen aan zijn zoekmachine. Gebruiker zouden actief moeten kunnen kiezen voor alternatieve zoekdiensten, aldus de CMA.

De CMA wil Google de status van “strategische marktpartij” toekennen, een label dat sinds dit jaar kan worden toegekend aan bedrijven die een dominante rol spelen in de digitale economie. Daarmee krijgt de toezichthouder extra bevoegdheden om maatregelen af te dwingen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.

Google verwerkt ruim 90 procent van alle zoekopdrachten in het VK. Volgens de CMA zorgt die machtspositie ervoor dat concurrentie nauwelijks een kans krijgt. Om daar verandering in te brengen, denkt de toezichthouder aan een reeks nieuwe verplichtingen. Zo zouden gebruikers een ‘keuzescherm’ moeten krijgen wanneer ze een toestel in gebruik nemen, zodat ze niet automatisch bij Google uitkomen. Ook wil de CMA dat zoekresultaten eerlijker gerangschikt worden, en dat uitgevers beter kunnen bepalen hoe hun artikelen verschijnen in zoekopdrachten en AI-samenvattingen van Google.

“Meer keuze en controle voor gebruikers”

Volgens CMA-topvrouw Sarah Cardell is dit voorstel een belangrijke stap in de nieuwe wetgeving rond digitale markten die eerder dit jaar is ingevoerd. “Deze gerichte en proportionele ingrepen geven Britse gebruikers en bedrijven meer keuze en controle in hoe ze met Google omgaan,” zegt Cardell aan de The Guardian. “En ze creëren ruimte voor meer innovatie in de technologiesector.” Als het voorstel wordt goedgekeurd, zou Google de eerste partij zijn die onder dit nieuwe regime valt. De definitieve beslissing wordt in oktober verwacht.

Daarnaast kondigde de CMA aan dat het op langere termijn ook bredere zorgen rond zoekadvertenties en concurrentie met gespecialiseerde zoekdiensten wil aanpakken. Die analyse volgt in 2026.

Google toont geen begrip

Google is niet opgezet met de plannen. Volgens Oliver Bethell, hoofd concurrentiezaken bij Google, is het onduidelijk waar de CMA precies op aanstuurt. “Er worden allerlei ingrijpende maatregelen overwogen, nog voordat er goed is gekeken naar de onderliggende feiten”, stelt hij. Volgens het bedrijf zouden de voorstellen ook nadelige gevolgen kunnen hebben voor bedrijven en consumenten in het VK.

Uitgelicht artikel chromebook plus Google geeft Chromebook Plus eigen versie van Circle to Search
antitrustCMAgooglemededingingmonopolie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Exclusief: ruim 40% korting op de SwannBuddy4K

Exclusief: ruim 40% korting op de SwannBuddy4K

👉 Bestel nu