Review Kindle Paperwhite: Buiten categorie

autonomie
verlichting
detailrijk scherm
Hardnekkig Amazon-bestandtype
Aanbevolen prijs: €119
Tablets worden massaal gebruikt om boeken te lezen, maar ik weet ondertussen beter. Wie één boek met de Kindle Paperwhite leest, is verkocht aan een e-reader.

Wie graag leest en nog altijd papieren boeken vastneemt, heeft nog nooit een e-reader vast gehad. Wie boeken op zijn tablet leest, heeft nog nooit een e-reader gebruikt. Wie thuis een e-reader heeft, weet waarover ik het heb. Digitale boeken komen het allerbest tot hun recht op een e-reader, omdat het scherm net zo prettig leest al inkt op papier. Amazon is de belangrijkste innovator in de sector en heeft net een gloednieuwe Kindle Paperwhite (3de generatie) gelanceerd.

Verlicht

Ik heb twee jaar geleden de allereerste Kindle Paperwhite gekocht nadat ik teleurgesteld was in de oudere e-readers. De Paperwhite trok me aan om één reden: geïntegreerde schermverlichting. Zo krijg je een echt wit blad voor je ogen, en je houdt je wederhelft niet wakker wanneer je nog graag een paar pagina’s in je boek wil lezen. Twee jaar na datum mag ik de allernieuwste iteratie testen om te zien wat er al die tijd veranderd.

Korte samenvatting? Nagenoeg niets. De e-readertechnologie staat namelijk al enkele jaren op punt, met jaarlijks marginale verbeteringen. Wanneer ik de oude naast de nieuwe leg, kan ik ze niet eens uit elkaar houden. Kindle introduceert met de nieuwste Paperwhite een gloednieuw lettertype: Bookerly. Volgens Amazon is dit het lettertype dat het meest aanleunt bij gedrukte boeken, maar ik merk weinig verschil. Het leest prettig, dat moet ik wel toegeven, maar wereldschokkend is zeker niet het gepaste woord.

Converteren

Waar Amazon sterk mee uitpakt, is het hoge resolutiescherm met een 300 PPI-scherm. Dat is sterk vergelijkbaar met de Apple iPad Mini qua scherpte, absolute top in e-readerlandschap. Het zorgt ervoor dat de letters iets meer afgelijnd zijn, en dat merk je wel. De vorige versie toonde iets meer vertandingen, waardoor de illusie van een gedrukte letter verdween. Die blijft bij de nieuwe Kindle Paperwhite geheel intact. Zeker in combinatie met het zachte, witte licht lijkt het alsof je gewoon een papieren boek in handen hebt.

Net als elke e-reader heeft de Kindle Paperwhite een mat aanraakscherm dat bij direct zonlicht nog steeds perfect leesbaar is. Neem hem gerust mee op vakantie, want de batterij gaat gemiddeld zo’n zes tot acht weken mee. Het enige minpuntje dat ik kan opsommen, is dat de Kindle Paperwhite maar één specifiek, Amazon bestandsformaat ondersteunt. Handig wanneer je gewoon boeken uit de online winkel van Amazon.nl koopt, maar alle andere digitale boeken die al op je computer staan of ergens anders online koopt, moet je eerst converteren naar het Amazon-bestandtype.

Buiten categorie

Voor 119 euro heb je al een Kindle Paperwhite, ook al moet je bij die versie af en toe wat reclame slikken wanneer je een boek opent of sluit. Wie dat niet wil, kan 20 euro bijbetalen voor de reclamevrije versie. Amazon was al heer en meester op vlak van e-readers aan een scherpe prijs, en de nieuwe Kindle Paperwhite bevestigt dat opnieuw. Een absolute aanrader voor elke boekenliefhebber, je zal je de digitale stap niet beklagen.