Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX review

Minstens 15 uur speelplezier + epiloog
Eerbetoon aan het origineel
Quality-of-life aanpassingen
Makkelijker dan het origineel
Geen evoluties tot na de campaign
Altijd al eens een Pokémon willen zijn? In Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX kan het! Een geweldig eerbetoon aan het origineel.

Heb je er altijd al van gedroomd om zelf een Pokémon te zijn? Dan zal het verhaal van Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX je ongetwijfeld aanspreken. Op een dag wordt je immers wakker in het lichaam van een Pokémon, met geen enkele idee hoe dat gebeurd is. Aan jou om dit uit te zoeken en tegelijkertijd de wereld te redden met je Pokémon-vrienden.

Welke Pokémon ben jij?

Om te bepalen als welke Pokémon je aan de slag kan, moet je bij het starten van Mystery Dungeon eerst even een persoonlijkheidsquiz doorlopen. In de originele versie van de game uit 2006, zat je afhankelijk van je antwoorden vast aan een bepaalde Pokémon. Deze remake is op dit vlak (en op vele andere) echter veel flexibeler. Ben je dus niet tevreden met het resultaat, dan kan je zelf kiezen uit de 16 beschikbare starters. Dit is een erg tactische beslissing, want ze zal bepalen hoe gevechten er gedurende het spel aan toe gaan. Wij kozen voor Bulbasaur, maar we moeten toegeven dat we meer onder de indruk waren van onze (eveneens zelfgekozen) partner, Charmander. Deze laatste lijkt over het ganse spel zeer sterk lijkt te zijn. In het begin verslaat hij makkelijk de vele bug-Pokémon en het aantal water-Pokémon waartegen je het zal opnemen is redelijk beperkt.

Na je keuze wordt je wakker en leer je je partner kennen, waarna je samen op pad gaat om Pokémon te helpen en uiteindelijk een Rescue Team vormt. Zo’n Rescue Team kan je het best vergelijken met onze eigen hulpdiensten. Je gaat voor andere Pokémon op zoek naar verloren voorwerpen, helpt hen uit de nood en beschermt hen waar nodig. In ruil krijg je beloningen zoals Poké (de munteenheid van de game) en items. Alle opdrachten die je krijgt, sturen je naar naar de vele Mystery Dungeons die je op het eiland kan vinden.

Elk Rescue Team heeft natuurlijk een base nodig.

Mysterieuze grotten

Elke Mystery Dungeon heeft verschillende verdiepingen en het is aan jou om opdrachten uit te voeren en uiteindelijk de hoogste verdieping te bereiken. Onderweg kom je vijandige Pokémon tegen die je moet verslaan in turn-based gevechten. Zoals je dat gewend bent van de verschillende Pokémon-games, kan je tijdens deze gevechten verschillende moves gebruiken om zo je sterkten en zwakten uit te spelen. Zij die Pokémon Quest al speelden zullen zeker wat gelijkenissen ontdekken in de manier van spelen.

De items die je onderweg verzamelt zullen je helpen tijdens je reis naar de top van elke dungeon. Reviver Seeds brengen een verslagen Pokémon terug tot leven, terwijl Ethers en Elixirs ervoor zorgen dat je je moves kan blijven gebruiken. Appels zorgen er dan weer voor dat je buik niet leeg raakt, waardoor je verder kan blijven wandelen. Uitrusting die je een kleine boost geeft vind je terug in de vorm van sjaaltjes. Een grotere boost vind je dan weer in de vorm van orbs, die speciale krachten hebben. Nieuwe moves leren doe je als gewoonlijk met TMs.

Al deze voorwerpen zijn essentieel om met succes het einde van een mystery dungeon te bereiken en de verkeerde keuze maken voordat je vertrek kan slecht aflopen. Mystery Dungeon laat op dat vlak weinig ruimte voor fouten. Je Rescue Team bestaat uit drie Pokémon en wordt soms vergezeld door een opdrachtgever en Pokémon die je tijdens de dungeon bevriend (en nadien aan je team kan toevoegen). Worden alle drie je teamleden verslagen, dan is het game over en verlies je alle items en Poké die je bij je hebt. Weten wat je wil meenemen uit je storage of bank en wat niet is dus cruciaal. Zeker wanneer je vordert in de campaign en de dungeons langer worden is dit tactisch element zeker niet te onderschatten. De vergelijking met Dark Souls die veel spelers maken is dan ook niet overdreven. We merkten echter wel dat je met genoeg training in makkelijkere dungeons of de Dojo de content kan out-levelen, waardoor alles een stuk makkelijker wordt.

Makkelijker dan het origineel?

In vergelijking met het origineel heeft deze nieuwe Mystery Dungeon nog meer dingen toegevoegd die het je makkelijker maken. Sommige daarvan zijn gameplay-elementen, terwijl andere positieve quality-of-life-verbeteringen zijn. Zo kan je met een druk op een knop automatisch door de dungeons lopen en items verzamelen. Je moet dan enkel nog de gevechten zelf doen. Alles gaat zo natuurlijk een pak sneller, maar sommige spelers (zoals collega Bram) kiezen voor een ervaring die dichter bij het origineel ligt. Zo kan je nu ook orbs gebruiken tijdens boss fights, iets dat vroeger onmogelijk was. Door de online mogelijkheden van de Nintendo Switch kan je nu ook hulp inroepen van vrienden, waardoor je toch weer verder kan doen als je verslagen wordt in een dungeon. Of al deze kleine zaken de game te makkelijk maken is open voor discussie, maar voor de 16-jarigen van 2006 die nu 30 jaar zijn en een voltijdse job hebben, waren ze alvast een welkome tijdsbesparing.

Humor staat uiteraard centraal.

15 uur speelplezier + epiloog

Wij waren alvast zo’n 15 uur zoet met de campaign, waarin je op zoek gaat naar verschillende legendarische Pokémon in de hoop de wereld te kunnen redden van steeds erger wordende natuurrampen. Mystery Dungeon raakt daarmee zelfs aan hedendaagse thema’s zoals de klimaatopwarming. Vriendschap staat verder centraal, maar ook pesten komt aan bod. Toch is humor nooit ver weg en zit de game vol grappige momenten. De geweldige grafische stijl van de game en de bijbehorende cutscenes, draagt hier alleen maar aan bij.

Als we terugkijken op onze speelervaring hadden we de game wel wat sneller kunnen voltooien als we minder side quests hadden aangenomen. Die side quests zorgen er vooral voor dat je team rank de hoogte in gaat, waardoor je onder andere meer items met je mee kan dragen en de Rescue Camps (de plekken waar bevriende Pokémons verblijven) groter worden. Dit is handig, maar vooral nuttig voor de Epilogue.

Mystery Dungeon houdt immers niet op bij het voltooien van de campaign en je kan nog minstens evenveel tijd in de game steken na de credits. Na het uitspelen van de game krijg je immers toegang tot evoluties en kan je er voor kiezen om je trouwe Bulbasaur of Charmander een nieuwe vorm te laten aannemen. Er wordt je ook gevraagd om je Pokédex te vervolledigen, wat gelinkt is aan de eerder genoemde side quests. In die Pokédex vind je ook legendarische Pokémon terug die je eerder verslagen hebt en in de epiloog eindelijk kan toevoegen aan je team. Hoera!

Evoluties worden pas na de campaign unlocked.

Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX: Het eindoordeel

Of je Mystery Dungeon nu voor de eerste keer speelt, of een fan bent van het eerste uur, je zal ongetwijfeld enorm veel plezier beleven aan deze game. De game zit vol herkenbare elementen uit andere Pokémon-games, maar levert op hetzelfde moment toch een volledig andere speelervaring af. Uren aan speelplezier gegarandeerd.