Final Fantasy VII Remake review: Eerbetoon, uitbreiding en absoluut geweldig

Eerbetoon aan het origineel
Verhaal verder uitgebouwd
Geweldig gevechtsysteem
Lineair
Aanbevolen prijs: €69,99
Als Final Fantasy VII een film was, dan is FF 7 Remake het uitgebreide boek waarop deze gebaseerd is. De beste Final Fantasy is nu nog beter.

De originele Final Fantasy VII is een onmisbare klassieker, zoveel is zeker. Anno 1997 zorgde Square Enix voor een episch verhaal vol memorabele momenten en een cast van personages die zo goed samen gingen dat we nog steeds wachten op een game die het beter doet.

Over de jaren werd Final Fantasy VII, dat oorspronkelijk verscheen op de PSOne, ontelbare keren opnieuw uitgebracht, van de PS Vita tot de Nintendo Switch, op PC en zelfs smartphone. Daar was een goede reden voor, want steeds opnieuw wist de game te scoren bij fans van het eerste uur, maar ook bij een nieuwe generatie gamers die de titel voor het eerst konden ontdekken. Tijdens de E3 van 2015 kondigde Square officieel de Final Fantasy 7 Remake aan en vandaag, 23 jaar na de originele release, kunnen we de game eindelijk opnieuw voor de eerste keer ontdekken.

Final Fantasy VII 7 Remake

Het boek bij de film

Laten we eerst en vooral even meegeven dat je een compleet andere ervaring zal hebben in deze remake, zelfs als je het origineel verschillende keren hebt uitgespeeld. Square had kunnen kiezen om de oorspronkelijke dialoog en verhaallijn één op één te behouden en het visuele plaatje te upgraden naar moderne standaarden, maar koos daar niet voor. Remake volgt het plot van Final Fantasy VII, maar is zoveel meer geworden. Daarom ook dat deze game slechts het eerste deel is van de remake en plaatsvindt tijdens de eerste zes gameplay uren van het origineel.

Dat klinkt meteen heel beperkend en is misschien een teleurstelling voor zij die de volledige game opnieuw wilden spelen, maar dat is het helemaal niet. Final Fantasy 7 Remake is immers een goed gevulde game geworden waarmee je makkelijk 40 uur zoet zal zijn. Als Final Fantasy VII een film zou zijn, dan is Remake het eerste deel van de boekenreeks waarop deze gebaseerd is. Verwacht met andere woorden heel wat bij te leren over je favoriete personages.

Final Fantasy VII 7 Remake

Je favoriete Final Fantasy personages, nu ook met achtergrondverhaal

Een van hen is Cloud Strife, een huurling die aangenomen wordt door een groep eco-activisten met de naam Avalanche. Samen gaan ze de strijd aan met Shinra, een multinational die Mako uit de aarde pompt, het kostbare goedje omzet in energie en daarbij enorm veel winst maakt. Het is alvast een plot dat ook in 2020 relevant is. Hoewel het Cloud oorspronkelijk enkel om de Gil te doen is die hij kan verdienen, verandert hij naarmate de game vordert zijn houding. Veel daarvan heeft te maken met Tifa, een jeugdvriendin die Cloud al vijf jaar niet meer gezien heeft.

De cast bestaat echter uit veel meer personages. Zo zal je bijvoorbeeld veel tijd doorbrengen met Barret, die in deze remake enorm veel weg heeft van Samuel L. Jackson en een machinegeweer heeft in plaats van een arm. Je maakt ook kennis met Jessie, Biggs en Wedge, drie personages die in het origineel een bijrol hadden, maar nu allemaal voorzien werden van een achtergrondverhaal, waardoor ze echter dan ooit aanvoelen. Het gevolg is dat je meer dan ooit sympathie kan opbrengen voor Avalanche en hun doel. Al die extra informatie voelt nooit geforceerd aan, integendeel zelfs, het maakt voor een voller verhaal.

Final Fantasy VII 7 Remake

Minder vrijheid dan in het origineel

Aan de andere kant beperk je je in Remake wel tot de stad Midgar en zal je de rest van Gaia dus (nog) niet kunnen verkennen. Dit maakt dat de game veel meer lineair aanvoelt dan het origineel. Square heeft dit proberen oplossen door een hoop side-quests toe te voegen en slaagt daar deels in. De opdrachten die je uitvoert doen de wereld immers een pak groter lijken en hebben een effect op de dialogen tussen de bewoners van Midgar, die maar al te graag over je roddelen als je voorbij wandelt. Toch voelen de side-quests niet altijd even belonend aan. Na enkele missies zal je al snel terugkeren naar dezelfde gebieden, voorzien van een nieuw monster om te verslaan. De kans is dan ook groot dat je ze na een tijdje links laat liggen en je gaat focussen op het hoofdverhaal.

Final Fantasy VII 7 Remake

Heerlijk vechtsysteem met klassieke twist

Het grootste verschil tussen Final Fantasy 7 Remake en Final Fantasy VII is ongetwijfeld de manier waarop je met monsters en andere vijanden vecht. Het origineel stond bekend om zijn enorm fijne turn-based combat, waarbij je rustig wachtte tot je ATB-balk vol was om dan een aanval uit te voeren. Sommige van die elementen zijn behouden, maar gevechten focussen zich nu veel meer op actie in real-time.

Je party zal voor het grootste deel bestaan uit drie personages waartussen je kan wisselen. Je controleert één personage per keer, terwijl de andere twee automatisch hun ding doen. Wisselen tussen de personages kan met een druk op de knop en is vaak nodig, want iedereen heeft andere vaardigheden die van pas kunnen komen tijdens een gevecht. Strategisch denken is nodig, want je gaat bijvoorbeeld geen vliegend monster aanvallen met het zwaard van Cloud. Terwijl je aanvallen uitvoert met je wapen en je strategisch opstelt, zal je ATB-balk zich vullen, waarna je sterkere aanvallen of spells kan gebruiken, maar ook items zoals potions of de bekende phoenix down. Tijdens de selectie hiervan staat de tijd even stil, om je daarna direct terug in de actie te gooien.

Final Fantasy VII 7 Remake

Het resultaat is een gevechtssysteem dat simpelweg leuk is. We begonnen elk gevecht dan ook met veel enthousiasme. Naarmate je verder geraakt in de game zullen de gevechten ook intenser worden en zal je met de Assess materia eerst informatie over je vijand moeten verzamelen om hen dan op de juist manier aan te pakken. Materia speelt trouwens een belangrijke rol in gevechten en is naar keuze in te bouwen in je wapen en uitrusting. Materia geeft je toegang tot spells, maar ook tot nieuwe aanvallen en zelfs Summons, zoals Ifrit of de Chocobo uit de Final Fantasy 7 Remake deluxe edition. Gebruik je materia vaak genoeg, dan zal deze upgraden naar een hoger niveau. Samen met de skill points die je kan inzetten om je wapen te verbeteren, zorgt dit ervoor dat je grotendeels je eigen speelstijl kan bepalen. Deze kan zeer agressief zijn, maar ook defensief. Een leuk detail is dat je de verschillende kleuren materia ook echt in je wapen ziet zitten wanneer je door de spelwereld wandelt.

Final Fantasy VII 7 Remake

Post-game

Net zoals je dat van een Final Fantasy game verwacht, ben je ook na het voltooien van de game nog lang niet klaar. Er zijn voldoende uitdagingen te vinden in de vorm van extra sterke vijanden. Na de credits zal je bovendien ook de stats pagina vrijspelen, die je een beeld geeft van wat je allemaal nog te doen hebt. Het helpt hier dat je een hoofdstuk naar keuze opnieuw kan spelen, voorzien van al je huidige uitrusting.

Final Fantasy VII 7 Remake

Final Fantasy 7 Remake: Het verdict

Square Enix stond met deze remake voor een bijna onmogelijke opdracht om deze 23 jaar oude klassieker aan te passen naar onze moderne normen en toch is het daar zonder problemen in geslaagd. Het resultaat is een game die we evengoed Final Fantasy 7: Reimagined zouden kunnen noemen. Niet woord voor woord vasthouden aan het origineel en in de plaats daarvan de personages en wereld meer diepgang geven was naar onze mening een gouden beslissing die beide games naar een hoger niveau tilt. Remake zorgt voor een eerbetoon én uitbreiding van het origineel en dat is een geweldige combinatie die bovendien hoge verwachtingen schept voor de volgende delen. We durven Final Fantasy 7 Remake zonder schaamte een van de beste Final Fantasy games van het voorbije decennia noemen. Nu alleen hopen dat we niet even lang moeten wachten op deel 2.

Wil jij ook aan de slag met Final Fantasy VII? Doe dan nu mee aan onze Easter Egg Hunt en win een exemplaar van de game!