Review soundbar: De Arc van Sonos

TruePlay
Stevig prijskaartje
Geen ondersteuning voor oudere tv's
Redelijk groot
Aanbevolen prijs: €899,00 euro
Vol ongeduld zaten we te wachten op de nieuwe hardware die Sonos zou gaan voorstellen. Het werd een dikke premium soundbar met heel hoge verwachtingen. Dit is de Arc van Sonos.

In 2018 lanceerde het Amerikaanse Sonos de opvolger van zijn populaire Playbar: de Sonos Beam. En die werd al snel een waardige opvolger voor de Playbar omdat hij onder andere Airplay 2 meenam in zijn handige kenmerken. Sindsdien bleef het redelijk stil in het home cinemagedeelte van de audioproducent. Tot begin 2020 Sonos in het midden van de coronacrisis de opvolger, maar vooral het grotere broertje, van de Beam op de markt bracht: Arc.

Met de Arc verwijst de audiogigant rechtstreeks naar de HDMI ARC-poort in je televisie waarmee je een nog betere geluidservaring bouwt in je living. Dit is de Arc van Sonos, en wij mochten hem als eerste testen.

Sonos
Arc valt op, maar eigenlijk ook niet.

Vol gaatjes

Qua design valt meteen op dat de Sonos Arc een enorme soundbar is geworden. Het toestel is 114cm breed en ongeveer 13cm dik. Ja, hij valt dus echt op. Maar eigenlijk ook niet. Het is een zwarte moderne buis en de plastic die gebruikt werd zit vol gaatjes. In totaal zitten er zo’n 76.000 gaatjes in de Sonos Arc. En wees gerust, ik heb ze niet zelf geteld. Die gaten zorgen ervoor dat de Arc nog beter presteert en dat het 360 graden-gevoel nog beter tot stand komt.

De grille in de Sonos Arc heeft soms wat weg van een bijenkorf. Maar dat valt bijna niet op. De ontwikkelaars van de Arc wilden zich ook focussen op het feit dat de soundbar op de achtergrond bleef en niet teveel opvallende toeters en bellen had. Daarom kozen ze voor een zacht LED-lichtje vooraan de soundbar die je kan uitschakelen zodat je niet afgeleid bent tijdens het filmkijken.

Zoals vermeld is de Arc een redelijk grote soundbar. Maar omdat tv’s over het algemeen ook een pak groter zijn dan 10 jaar geleden blijkt hij in verhouding toch niet té groot te zijn. Althans als je genoeg plek hebt natuurlijk. Anders raden we de Sonos Beam aan. Bovendien heeft het team achter de Arc ook rekening gehouden met ecologie. Zo verbruikt deze soundbar 26% minder energie dan de Playbar.

Je wordt helemaal meegezogen.

Meeslepend

Doordat de Arc zo breed is en 76.000 gaten in de behuizing heeft is het gemakkelijker om een 360 graden-ervaring te bouwen. De soundbar is voorzien van Dolby’s laatste Atmos-technologie die 3D-sound beschikbaar moet maken. Maar ook los daarvan lijkt het vaak alsof de Arc je helemaal in de film of serie sleept. Het volledige seizoen van Band of Brothers was deze keer nog meeslepender dan voorheen door de voortreffelijke ervaring die ik had met de Arc. Ik vergat soms echt dat ik mijn zetel zat.

Wie toegang heeft tot een videostreamingdienst die Dolby Atmos ondersteunt heeft geluk en zal nog beter de surround sound van deze Arc kunnen ervaren. Zeker nu we met z’n allen meer tijd doorbrengen in ons huis is deze nieuwe soundbar een geweldige toevoeging aan je huiskamer. Van tv-kijken, gamen tot goeie langspeelfilms en leuke series. Het is allemaal zoveel beter als je deze Sonos Arc hebt staan.

Met de S2-app krijg je nog heel wat leuke extra’s.

“Hey Google”

Het kan tegenwoordig bijna niet anders. Maar ook deze Arc is nu voorzien van een microfoon om je favoriete Google Assistant op te roepen. “Hey Google, shuffle Jazz-nummers”, et voila. Ik heb Google Assistant zelf niet zo vaak gebruikt in mijn woonkamer omdat ik hier al een Google Nest Hub heb staan, die twee door elkaar gebruiken is heel vervelend, vandaar dus.

De Arc is voorzien van TruePlay software waardoor je de soundbar helemaal kan afstellen op de kamer waarin je hem plaatst. Via de iOS-app van Sonos kan je aan de hand van de microfoon het perfecte geluid creëren op basis van de kamer. De 11 D-klasse versterkers en 8 epileptische woofers zorgen voor de rest. Van diepe basgeluiden tot hogere of scherpe tonen. Het lijkt er allemaal vlot en goed uit te komen. Wat me ook opviel was dat dialogen in films en series heel duidelijk zijn. Dat is het werk van 3 nauwkeurig gerichte silk-dome tweeters, echt wel een pluspunt voor de Arc hier.

Verder kan je de Sonos Arc koppelen met je bestaande afstandsbediening, is er Airplay 2 ingebouwd, stembediening, kan je de microfoon ook uitschakelen voor meer privacy en krijgt de Arc natuurlijk automatische software-updates via het S2 platform van de audiogigant.

Alles past erin!

Specificaties

1. CPU: 1,4 GHz Quad Core
  2. Geheugen: 1GB SD RAM
  3. Apple Airplay 2
  4. HDMI ARC
  5. Optische audio
  6. Ethernetpoort voor 100Mbps
  7. Infraroodreceiver voor afstandsbediening

Iets voor jou?

Voor echte audiofanaten die graag een plug & play-oplossing hebben voor hun home cinema is de Sonos Arc een heel goede optie. Echter heb je ook best wel wat plaats nodig. De Arc komt ook beter tot zijn recht in grotere ruimtes al had ik niet te klagen in mijn kleinere living. Je wordt echt meegezogen in de muziek of films en daarom ben ik zo enthousiast over de Arc.