Review LG OLED CX TV: Een bioscoop in je woonkamer

Topklasse beeld
Handige gaming-functies
Enorm dun design
Geen HDR10+ ondersteuning
Aanbevolen prijs: €1699
Naar de bioscoop gaan is minder vanzelfsprekend nu het coronavirus weer hevig woedt. Met de LG OLED CX TV maak je een bioscoop van je woonkamer.

Nu we allemaal meer thuis zitten door het coronavirus dat blijft aanhouden, zorgen we er graag voor dat alles thuis zo aangenaam mogelijk is. Uitjes naar de bioscoop gebeuren nu minder vaak door de maatregelen en het gebrek aan nieuwe films, waardoor we aangewezen zijn op onze eigen televisie en streamingdiensten. Wij zijn voor deze review aan de slag gegaan met de LG OLED CX TV.

Design LG OLED CX

De OLED48CX is gewoonweg prachtig. De ster van de show is, zoals gewoonlijk bij OLED TV-technologie, hoe ongelooflijk dun zijn scherm is. Als je van de zijkant naar de tv kijkt, zie je een paneel dat slechts enkele millimeters dik is met onderaan een dikker gedeelte waar de speakers, processoren en aansluitingen zitten. Het scherm wordt bevestigd aan een van de centraal gemonteerde metalen standaard die we al enkele generaties lang in de C-serie zien. Aansluitingen op de OLED CX zijn er in overvloed. Er zijn er vier HDMI’s, allemaal geschikt voor 4K tot 120Hz in 10-bit HDR met 4:4:4 chroma sampling. Iets wat belangrijk zou kunnen worden met de volgende generatie spelconsoles.

LG OLED CX TV

Een laatste ontwerppunt dat het vermelden waard is, is de afstandsbediening van de OLED48CX. Dit is een van LG’s zogenaamde Magic Remotes, wat betekent dat je hem kunt richten op de menuopties op het scherm in plaats van de cursortoetsen te gebruiken om door alle menu’s te navigeren. Er is ook een draaiend wiel in het midden van de afstandsbediening waarmee je snel door verticale menulijsten kunt bladeren.

Smart TV functies

Net als de rest van LG’s OLED TV line-up, is het onvermijdelijk dat de LG OLED CX de WebOS-interface heeft. Zoals gewoonlijk is dit meestal een zeer goede zaak. Het no-nonsense startscherm, met zijn rijtje iconen is direct toegankelijk en eenvoudig te gebruiken en aan te passen. Het markeren van een van de belangrijkste content apps brengt meestal een tweede niveau van pictogrammen met directe toegang tot shows of films van de app die je hebt gemarkeerd.

Het is ook de moeite waard om toe te voegen dat LG ook voorop loopt als het gaat om spraakherkenning, met de OLED48CX die LG’s eigen ThinQ AI-platform, Amazon Alexa en Google Assistant ondersteunt. De ondersteuning voor dit alles is ook ingebouwd. Op het gebied van ondersteunde apps vind je relatief nieuwe toevoegingen aan het streaming landschap zoals Disney+ en Apple TV+, evenals de gebruikelijke apps zoals Netflix en TV Vlaanderen.  Het Home-Hub scherm dat informatie over en controle over andere slimme apparaten in je netwerk biedt, profiteert van een verbeterde lay-out en je kunt nu de pictogrammen aanpassen die verschijnen als je op de knop Instellingen drukt.

LG OLED CX TV

Nieuwe beeldmodi

De OLED48CX beschikt over twee nieuwe beeldmodi: De Filmmaker Mode is ontworpen om op de tv het soort instellingen na te bootsen dat filmmakers gebruiken. In het algemeen betekent dit dat veel van de beeldbewerkingshulpmiddelen van de tv worden uitgeschakeld, wat resulteert in beelden die sommigen misschien te “saai” vinden om in een lichte kamer te bekijken. Er is ook niet veel verschil tussen de Filmmaker Mode en de Cinema Home preset van LG.

De andere nieuwe beeldmodus is Dolby Vision IQ. Dit is in wezen een Dolby Vision-modus die de extra HDR-beeldinformatie en schermoptimaliseringselementen van Dolby Vision HDR combineert met een beoordeling van de ruimtecondities door een ingebouwde lichtsensor. Het idee is om meerdere aspecten van het beeld in real time aan te passen om ervoor te zorgen dat het resulterende beeld een consistente uitstraling krijgt.

Merk op dat LG niet echt een vooraf ingesteld beeld ‘Dolby Vision IQ’ labelt. De modus wordt aangezet als je zowel de Dolby Vision Cinema Home modus als de AI-helderheidsfunctie van LG kiest. De modus werkt goed als de TV in een vrij normale huiskameromgeving staat, waar de tv waarschijnlijk in een grote verscheidenheid aan lichtsituaties bekeken zal worden.

LG OLED CX TV

De OLED CX is niet perfect. Hij ondersteunt bijvoorbeeld geen HDR10+ dat is ontworpen als een concurrent voor Dolby Vision. Hij overwint ook niet op miraculeuze wijze de helderheidsbeperkingen die met de OLED technologie gepaard gaan. Er is nog steeds een beetje ruimte voor verdere verbetering met zijn behandeling van bijna-zwarte beelden, en het scherm kan fel reflecteren op heldere objecten in de ruimte.

De LG OLED CX is tot slot nog een uitstekend toestel voor games. In de spelmodus heeft hij slechts last van een geringe invoervertraging van 13 ms. En in tegenstelling tot sommige lcd-tv’s leidt het oproepen van de game preset niet tot een duidelijke vermindering van de kleur- en contrastprestaties. Er is ondersteuning voor zowel automatische schakeling van de lage latentiemodus als voor variabele verversingssnelheden. En als we geluk hebben, kunnen de PS5, Xbox Series X en next-gen pc’s gebruik maken van de 4K/120Hz/4:4/HDR-ondersteuning van de OLED CX.