Stromer ST2
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Krachtige aandrijflijn
  • Grote reikwijdte dankzij straffe batterij
  • Uitstekende schijfremmen
CON
  • Geveerde voorvork is een dure optie
  • Niet voor iedereen betaalbaar

Wie Stromer zegt, denkt kwaliteit. De Zwitsers zijn nu eenmaal het Rolls-Royce onder de speedpedelecs. We staken ons rijbewijs op zak en gespten onze helm vast voor een stevige rit met het 2021-model van de Stromer ST2.

Advertentie

Je hoeft maar enkele omwentelingen te trappen om vast te stellen dat de ST2 een formidabele e-bike is. Zijn forse 500W-motor katapulteert je vooruit en voor je het weet zit je aan de theoretische maximumsnelheid van 45 km/uur. Het is ook een kwestie van bij de pinken te blijven. De acceleratie van de Stromer ST2 is ronduit indrukwekkend. Die extra power maakt het veel comfortabeler om bij stilstand te vertrekken (de fiets weegt 27 kg) of plots te versnellen. Dat de e-bike is uitgerust met pittige schijfremmen (203 mm voor- en achteraan), is geen overbodige luxe. Ze lichtjes dichtknijpen volstaat al om sterk af te remmen. Dat het remsysteem voldoende tegengewicht biedt voor de razendsnelle acceleratie geeft toch een welkom veiligheidsgevoel.

Monsterspecificaties

Ook de batterij kan monsterspecs voorleggen. Die is goed voor maar liefst 800Wh en is (net zoals het merk belooft) in maximum 4 uur helemaal opgeladen. Bij kortere ritjes gaf de accu geen krimp en bleef het laadpercentage (mede door het regeneratief trappen) lachwekkend lang boven de 90 procent hangen. Je reikwijdte is natuurlijk ook afhankelijk van de drie standen die je gebruikt bij het fietsen, waarbij stand 1 veel minder stuwing biedt en je zelf wat mag trappen om de batterij te sparen en stand 3 je vooruit doet schieten als een kanonskogel. Pas bij een echt verre fietstocht van zo’n 70 kilometer (met enkele steile hellingen en in stand 3), slaagden we er pas in om de accu in de laadnood te duwen. Stromer zelf vermeldt een maximale reikwijdte van 120 kilometer. Mits een eivolle accu en het vermijden van stand 3 en extreme hellingen, moet dat perfect haalbaar zijn.

Credit: Stromer

Aan hoge snelheden is het extra opletten geblazen met stoepranden, verkeersplateaus, kleine putten en andere obstakels. De Stromer ST2 is namelijk standaard niet uitgerust met vering in de voorvork. Stromers E-Gridlock-banden van Vee Tire (maat 57-584) bieden gelukkig wel voldoende demping wanneer ze niet te hard opgepompt zijn. Toch hadden we bij een e-bike van dit kaliber (met dito prijskaartje) graag standaard een verende voorvork gezien. Die kost je nu 429 euro extra.  Gelukkig is het zadel wel supercomfortabel, zodat ook langere ritten je zitvlak sparen.

De Stromer ST2 heeft een ingebouwde GPS en een begeleidende app voor je smartphone. Hoewel die vloeiend werkt, ben je als fietsfanaat al snel geneigd gewoon je vertrouwde app te gebruiken en je smartphone in een houder aan het stuur te bevestigen. Dat is ook iets prettiger (en veiliger) dan helemaal naar beneden te kijken op het kader. Je kan de fiets vanop een afstand openen en afsluiten met de app en een antidiefstalsysteem met loeihard getoeter (en een stilvallende motor) moet snoodaards ontmoedigen.

Conclusie

De Stromer ST2 is een droom van een e-bike. Je voelt je als het ware gedragen door de wind. Het enige grote nadeel is het forse prijskaartje en een opleg voor de vering. Geconfigureerd zonder veervork en beperkte opties kwamen we op 6.188 euro uit. Heb je dat ervoor over, dan is het technisch hoogstandje een pijlsnel alternatief voor je auto- of treinrit.

Credit: Stromer

2 REACTIES

  1. Laat me raden.. U hebt er een weekje mee mogen rijden.
    Een nieuwe fiets waarschijnlijk?

    In het begin rijden die goed ja.

    Ik heb er ene van april dit jaar. ST2 belt drive.

    Nooit meer.

    De ST2 staat momenteel voor de 2de keer bij de fietsenmaker omwille van een defecte achter motor.
    Die gaan maar een 2000 – 2500 km mee.

    Mijn collega heeft dezelfde, en heeft zijn eerste achter motor laten vervangen. Hij zit nog niet aan de km zoals ik, dus hij weet wat m kan verwachten.

    En we zijn niet de enige. Stromer heeft zijn eigen forum op Facebook. ‘stromer problemen en storingen’
    Als de fiets al zo’n forum heeft..

    Remmen? Ja, die remmen wel goed ja… Maar die piepen geweldig. Ik zal mijn claxon niet nodig hebben. Die blijft in nieuwstaat. Ze horen me zo wel als ik aan het afremmen ben.

    Batterij? 50 km op stand 2 of 3. Batterij leeg.
    Ik geraak net heen en terug woon werk verkeer.

    Sensor? Soms hapert die en weet m niet in welke versnelling m moet. Dan voel je net of die ‘afremt’, de fiets werkt zichzelf tegen.
    Net of die in stand 2,5 zit.
    Sensor kalibreren helpt, soms, maar, 1 hobbel of een keer goed remmen,.. Afgelopen. Kan je terug stoppen en kalibreren.
    Ik denk niet dat het de bedoeling is om op een rit van 20 km, elke 5 km af te stappen voor deze onzin.

    Dus 1 collega heeft ook een st2 zoals ik (ook met de motor na 2000 2500 km) en een andere heeft een st3.
    Altijd gewone kanaal weg, maar nu blijkt dat zijn spaken in zijn achterwiel aan het doorbreken zijn.. Dus die krijgt ook al een nieuw achterwiel met motor.
    Da’s na 9000 km, dus dat zal ik ook nog wel meemaken..
    Eigenlijk niet.. Als ik telkens na 2500 een nieuw wiel krijg..

    Conclusie

    Voor die prijs, zo’n rommel fiets afleveren…
    Ik vind het een schande.

    Nooit meer Stromer.

    • Oei, wat spijtig voor u! Dit was nochtans 1 van de fietsen die ik overweegde om aan te kopen. Klopt het ook dat de fiets bij topsnelheid zeer hard begint te schudden? Dit was mij eens verteld.

      Alvast bedankt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here