Heerlijke audio
Open wereld-systeem kan al snel repetitief aanvoelen
Wachten op co-op
Occasioneel gebrek aan detail
Aanbevolen prijs: €69,99
Halo Infinite is de nieuwste telg in de Halo-reeks, en met zijn open wereld en vlotte speelstijl is het er meteen eentje die mag blijven.

De Halo-reeks maakte in 2001 zijn opwachting met het originele Halo-spel op de Xbox. Het werd meteen omarmd door de gaming community en is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest bekende shooter-franchises op de markt. In 2015 zagen we Halo 5 verschijnen, wat met zijn saaie verhaal geen geweldige indruk achterliet bij de fans van de reeks. Na zes jaren wachten werd het echter tijd om met een nieuw spel in de reeks aan de slag te gaan.

Op 15 november werd het multiplayer-gedeelte van het spel reeds gratis uitgebracht op Windows, Xbox One en Xbox Series X. Deze datum was geen toeval, want exact twintig jaar geleden werd op dezelfde dag het originele spel Halo: Combat Evolved uitgebracht. Op de campaign van Halo Infinite moesten we wachten tot 8 december.

Halo Infinite schuift je terug in de schoenen van Spartan-117, die bij iedereen beter bekend is als Master Chief. Het verhaal gaat in een grote lijn verder van Halo 5, zonder er té rechtstreeks op te volgen. Dit zorgt er mede voor dat zowel Halo-veteranen als nieuwelingen in de franchise het verhaal kunnen volgen. Is Halo Infinite het spel waarbij ontwikkelaar 343 Industries ons verlost van de wrange nasmaak van Halo 5? Wij kregen een kopie van de campaign-versie van Microsoft en zochten het voor jou uit.

Oude Halo in een nieuw jasje

Halo Infinite is een verderzetting van de vertrouwde Halo-sfeer, met enkele upgrades. Het verhaal vindt enige tijd na de gebeurtenissen met Cortana op het einde van Halo 5 plaats. Master Chief moet het onderspit delven voor het leger van de Banished, een afsplitsing van de reeds bekende Covenant. Hier wordt hij de ruimte in geslingerd om enige tijd daarna door een rondzwervende piloot te worden opgevist. Na zijn ontwaken besluit Master Chief om de strijd terug aan te gaan, maar daarvoor moet hij wel eerst opnieuw een AI zoeken die hem daarbij wilt helpen. Dit is een lineair stuk shooter zoals we het gewoon zijn, en doet voor dit spel eigenlijk dienst als een tutorial. Na enige tijd kom je aan op een nieuwe ring, genaamd Zeta Halo, waar de pret pas echt begint.

Zodra je voor het eerst met de Halo kennis maakt, schakelt het spel over naar een open wereld die je kan verkennen. Je krijgt de teugels van de Master Chief volledig in handen en kan zelf op ontdekkingstocht gaan in de grote beschikbare wereld op de Halo. Op je kaart krijg je verschillende POI’s (Points of Interest) te zien waar je naartoe kan. Deze bevatten allerlei missies, zoals het bevrijden van je kameraden, vinden van upgrades, zoeken van extra sterke vijanden of het vrijspelen van ‘Forward Operating Bases’. Deze kan je dan gebruiken om wapens en voertuigen te halen, waarmee ze dienst doen als uitvalsbasis voor je volgende avonturen. Dit doet je dan meteen terugdenken aan games zoals Far Cry die met een gelijkaardig systeem werken. Deze zijmissies geven je Valor, waarmee je vervolgens meer wapens en voertuigen kan ontgrendelen.

Alle open wereld-pret ten spijt hangt er ook een gigantische keerzijde aan vast. Ondanks het mooie uiterlijk en de mogelijkheid om je eigen ding te doen kan die wereld al heel snel saai en repetitief aanvoelen. De opdrachten zijn verschillend van aard, maar in een shooter is het moeilijk om van de speler iets anders te vragen dan gewoon de boel overhoop te schieten. Dat is leuk, maar al snel veel van hetzelfde. Het hoeft ook wel geen gigantisch nadeel te zijn. Ben je iemand die graag wat casual gamet, en dat liefst in een Halo-setting? Dan kan je het spel gewoon opstarten, rustig de wereld wat verkennen en één of twee missies afwerken. Ben je vooral benieuwd naar wat het verhaal allemaal voor jou in petto heeft? Dan is het misschien interessanter om je gewoon op de nodige missies te storten die de campaign vooruit helpen. Wees je dan wel bewust van het feit dat het verhaal misschien wat aan de korte kant zal aanvoelen.

Een van de nieuwe toevoegingen in dit spel is de Grappleshot, wat meteen een gigantische gamechanger is. Deze grappling hook geeft je veel meer bewegingsruimte, wat de snelheid van je acties enkel versterkt. Bovendien is het een handige manier om de bergketens van de open wereld te verkennen. Je kan het ook gebruiken om objecten naar je toe te trekken, zodat je in het midden van de actie ontplofbare voorwerpen kan grijpen om naar je tegenstanders te gooien. Na hier slechts 10 minuten mee te hebben gespeeld moeten we wel toegeven dat we eigenlijk niet meer zonder kunnen.

Op gebied van vechten wijkt het spel niet af van zijn voorgangers. De combat is snel, behendig en kan met momenten zeer intens zijn. Vanwege de open wereld kan je wel steeds zelf bepalen hoe je een probleem wilt aanpakken. Wil je met een buggy recht in het midden van de actie rijden? Of neem je liever plaats op een heuvel om de Brutes vanop een afstand een voor een neer te krijgen? De keuze is volledig aan jou.

Visueel spektakel

Halo Infinite is prachtig vormgegeven, en is vanwege zijn open wereld vaak een plaatje dat je zo kan schilderen. De omgeving waarin je speelt, is enorm knap met wijde vlaktes, hoge bergtoppen, riviertjes en stukjes bos waar je door kan scheuren. Dit zorgt er ook al wel snel voor dat, hoe prachtig alles ook is, het nogal snel gaat vervelen. Er zijn geen verschillende biomes waar alles er net een beetje anders uitziet of speelt, dus dit is wel iets waar we wat meer afwisseling in willen zien. Dankzij het gebruik van HDR ziet alles er steeds even spectaculair uit.

Zodra je in sommige situaties te dicht op je vijanden zit, valt je soms wel een gebrek aan detail op. Daardoor zien ze er af en toe wat cartoonesk uit, wat afsteekt ten opzichte van de rest van het spel. Het is geen gigantisch struikelpunt, maar toch eentje dat je zal opvallen.

Op gebied van audio valt snel op dat het spel zijn best doen om zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Dankzij ruimtelijke audio en Dolby Atmos waan je jezelf meteen in het midden van de actie en weet je steeds waar je tegenstander zich bevindt. Je hoort vriend en vijand voortdurend communiceren, waardoor dit een extra laag geeft aan je volledige spelervaring.

Multiplayer

Zoals we reeds aanhaalden, is de multiplayer-modus van Halo Infinite al even beschikbaar. De ontwikkelaars beloofden een co-op modus waarbij je met meerdere spelers de open wereld kan verkennen. Deze zal echter nog even uitblijven tot mei 2022, dus als je daarnaar specifiek op zoek bent, dan moet je nog wat op je honger blijven zitten. Er wordt tevens gewerkt aan Forge, de modus waarbij spelers hun eigen maps kunnen maken om met vrienden op te knallen. Deze is echter opgeschoven, dus we hebben nog geen idee van een releasedatum. Er komen binnenkort wel enkele nieuwe multiplayer-modi aan, dus dat is alvast iets waar je zeker wel naar kan uitkijken.

Halo Infinite is een prachtige nieuwkomer in de Halo-reeks en brengt een boel vernieuwingen waardoor de franchise fris blijft. Toch zorgt het ervoor dat alles in de juiste Halo-sfeer blijft. De vuurgevechten blijven snel en beweeglijk, en de open wereld lijkt een goede keuze voor het vervolg in de reeks. Waar eerdere Halo-games toch de nodige voorkennis vroegen om helemaal met het verhaal mee te zijn, is dat in Halo Infinite zeker niet het geval. Zelfs als je nog nooit eerder een Halo-game in je handen hebt gehad, dan ben je meteen mee.

De open wereld is misschien wel niet voor iedereen het antwoord, en kan al snel groot, maar saai aanvoelen. Hoe dan ook behoudt Halo Infinite de vertrouwde magie, waardoor iedereen er plezier aan kan beleven, ongeacht hun speelstijl of ervaring.