Kirby en de Vergeten Wereld review: Succesvolle stap naar 3D

Kleurrijke werelden
Mouthful Mode nogal lineair
Bossfight niet altijd origineel
Co-op kon beter

Kirby en de Vergeten Wereld - Nintendo Switch

Kirby en de Vergeten Wereld is een ambitieuze sprong naar de derde dimensie en vormt een perfecte 3D-platformer voor het roze bolletje.

Kirby en de Vergeten Wereld is een aangename platformer voor de hele familie en iedereen die van schattige, knuffelbare personages houdt. Het is de ballenbak van Nintendo-games, waarbij alle scherpe randjes zijn weggehaald en elk oppervlak is beschilderd met alle kleuren van de regenboog. De game is bovendien even ambitieus als schattig. Het is de meest gewaagde Kirby-game tot nu toe, en brengt het roze balletje naar allerlei nieuwe dimensies en vormen.

Kirby als auto

Kirby komt naar de echte wereld in deze nieuwste adaptatie. Een interdimensionale vortex heeft de bewoners van Planet Popstar opgezogen en ze uitgespuugd in een verlaten versie van de Aarde. Je slentert over de levendige overblijfselen van de menselijke beschaving en verzamelt Kirby’s vermiste Waddle Dee-vrienden terwijl je het opneemt tegen het vijandige Beast Pack dat eigendom over de planeet claimt.

Doorheen het spel ben je vooral bezig met wat Kirby het beste kan: het opzuigen van vijanden om hun vaardigheden te absorberen, het springen en glijden door verschillende platformsegmenten en het strijden in grote boss fights aan het eind van elk level. Door diezelfde levels heen zijn een hoop collectibles te verzamelen en verborgen uitdagingen te vinden.

Kirby en de Vergeten Wereld boot vaardigheid

3D-wereld die je meezuigt

Het gaat hier niet om een doorsnee Kirby-avontuur. Vergeten Wereld is de eerste volledige 3D-game van Kirby, en ontwikkelaar HAL Laboratory houdt zich niet in om je daar aan te herinneren. Of je nu langs een gebouw gaat of door een achtbaan vliegt, het team heeft fantastisch werk verricht om de extra dimensie optimaal te benutten.

In veel gevallen worden volledige levels aangedreven door nieuwe mechanics die simpelweg niet effectief zouden werken in een 2D-platformer. In een specifiek level word je bijvoorbeeld over de daken van een Manhattan-achtige skyline geblazen. In een ander moet je springen tussen drijvende platforms die over een tropische baai kronkelen.

Kirby en de Vergeten Wereld CHAOS

Elk level voelt gevarieerd aan zonder daarbij te ver af te dwalen van de kern van Vergeten Wereld. Je wordt vaak aangemoedigd om van vaardigheden te wisselen en gebruikt daardoor niet steeds dezelfde favoriete kracht. Het wordt allemaal erg subtiel gedaan, zoals door middel van specifieke power-ups die je kunt gebruiken om toegang te krijgen tot geheime kamers en verzamelobjecten.

Hoewel Vergeten Wereld niet al te experimenteel is, gaat het om eenvoudige maar verfijnde gevechten. De game is gewoonweg een geweldige platformer. Je gaat niet op stomme wijze dood en er zijn geen rommelige segmenten. HAL Laboratory heeft geweldig werk geleverd om de kern van Kirby te nemen en deze zo te tweaken dat alles lekker levendig aanvoelt.

Alle levels zijn beknopt, waardoor je de meeste ervan in enkele minuten kunt doorlopen (als je tenminste niet op zoek gaat naar alle verborgen extra’s en collectibles). Ieder level gaat gepaard met een handvol optionele missies, waarbij je extra Waddle Dees kunt bevrijden. Deze kunnen je helpen in het hoofdverhaal. Ze variëren in reikwijdte van het ontdekken van verborgen items tot het verslaan van specifieke vijanden en boss fights binnen een bepaalde tijd. Ze zullen niet veel van je speeltijd in beslag nemen. Een groot deel zal je zelfs voltooien zonder je best te doen.

Kirby en de Vergeten Wereld arcade

Dankzij de extra Treasure-levels is er nog meer om doorheen te graven. Deze arcade-achtige uitdagingen geven je specifieke vaardigheden om puzzels of gevechten mee te voltooien. Ze zijn kort, niet bijzonder uitdagend en leveren beperkte beloningen op. Ze fungeren echter wel als boeiende tutorials die je de speciale aanvallen van alle vaardigheden effectief leert gebruiken.

Geen mondvol mogelijkheden

Al deze variatie wordt echter wel ondermijnd door de lineaire aanpak van Vergeten Wereld. De levels zijn dynamisch en energiek, met slechts enkele rustige momenten om de wat intensere segmenten te accentueren. Het is geen game die aanzet tot experimenteren, behalve dan dat je moet uitzoeken welke vaardigheid het effectiefst is tegen bepaalde vijanden. Verder kun je vooral ontspannen in de wetenschap dat je niet veel hoeft na te denken.

Kirby houdt je op het rechte pad. Je gaat een gebied in, scheurt langs de vijanden, zoekt naar geheimen en komt er aan de andere kant van het pad weer uit. Vergeten Wereld houdt je hand niet vast, maar het verwijdert de stabiele factoren ook niet.

Deze keuze zorgt er niet voor dat Vergeten Wereld niet leuk is, maar het knarst wat als je kijkt naar de Mouthful Mode, de nieuwste inhalatietechniek van Kirby waarmee hij zijn tong rond levenloze objecten kan wikkelen om hun capaciteiten te absorberen. De selectie van transformaties is briljant. Je kunt rondrollen als een pijp, je een weg banen door vijanden in de vorm van een geïmproviseerd luchtgeweer, rondwaggelen als een enorme waterballon en meer. Daarnaast zijn er minigames waarin je door rotsen vaart en achtbaanritten waarin je obstakels probeert te ontwijken.

We vonden het wel jammer dat Vergeten Wereld ons niet liet experimenteren met de mogelijkheden van een sandbox, maar het gebruik ervan beperkte tot gechoreografeerde segmenten die weinig aandacht vereisen.

Co-op in Kirby en de Vergeten Wereld

Nintendo games zijn vaak leuker met twee, maar in het geval van Vergeten Wereld laat de implementatie wat te wensen over. Als tweede speler krijg je in het echte leven vaak de slechtste controller en in-game krijg je in dit geval de controle over een Waddle Dee. Deze is voorzien van een speer met verschillende aanvalsmogelijkheden, maar daar blijft het ook bij. je kan dus geen nieuwe vaardigheden opzuigen, wat de Kirby games net zo leuk maakt. Speel je met jongere spelers, dan is het wel leuk dat je met Waddle Dee wat ondersteuning kan bieden.

Kirby en de Vergeten Wereld co-op

Verder blijft speler één ook de controle over het speelveld behouden. Loop je als Waddle Dee bijvoorbeeld het beeld uit, dan wordt je terug naar Kirby geteleporteerd. In Super Mario 3D World was de implementatie van co-op veel fijner en had de speler het dichtste bij het einde van de level steeds de controle. In die game werd er ook uitgezoomd wanneer je beide aan het uiteinde van het scherm rondliep. Dat is niet het geval in Vergeten Wereld, waardoor je elkaar soms nogal voor de voeten loopt. Bijgevolg werd Waddle Dee al eens vaak opgezogen in plaats van de vaardigheid vlak ernaast.

Grootste arsenaal tot nu toe

Aangezien Kirby maar zo goed is als de krachten die hij opzuigt, laat deze iteratie hem pas echt schitteren. Vergeten Wereld voegt twee nieuwe abilities toe die we nog niet eerder hebben gezien in een Kirby-game. Ranger laat je een geweer afschieten vanuit je heup of door te mikken. Met Drill kun je onder de grond kruipen en voor de voeten van je vijanden weer omhoog springen.

Elke kracht heeft zijn eigen standaard- en speciale aanval, en kan worden geüpgraded met behulp van blauwdrukken en Rare Stars die je na het behalen van Treasure-levels krijgt. Deze upgrades maken pas echt de verschillen. Sommige abilities geven kleine bonussen, zoals het afschieten van twee Boomerangs in plaats van één. Andere abilities krijgen een complete transformatie, zoals de Bomb, waarmee je na de derde upgrade krachtige bommen kunt gebruiken om hele gebieden met vijanden te vernietigen.

In verschillende gevallen worden ondermaatse aanvallen omgezet in ongelofelijk krachtige opties, zoals de zwakker Hammer die na een paar upgrades serieuze schade levert. De snelheid waarmee we onze vaardigheden konden verbeteren, moedigt je aan om de vele mogelijkheden uit te proberen.

Dit werd echter enigszins verstoord naarmate het einde van de game dichterbij kwam. Na het upgraden van de Sword-ability, was er weinig reden om iets anders te gebruiken. De krachtige uppercut-combo kan de health van vijanden aanzienlijk sneller verminderen dan welke andere optie dan ook. De laatste paar levels besteden bovendien weinig aandacht aan andere dingen dan het vechten tegen vijanden, wat een domper zette op het einde van de game.

Kirby en de Vergeten Wereld bossfight

Die domper sloeg al snel om in frustratie. Hoewel de boss fights in Vergeten Wereld wonderbaarlijk gevarieerd zijn, worden veel van de kleinere bazen hergebruikt in levels en Treasure-uitdagingen. Nadat we bijna alles in de game hadden voltooid, hadden we bijna tien keer tegen enkele van dezelfde eindbazen gevochten. De eerste paar keer is het geweldig om het op te nemen tegen een dansende eendenballerina, maar het wordt al snel repetitief als je haar honderd keer op haar snavel hebt gemept.

Lange speelsessie of vluggertje?

Dat is dubbel zo jammer, aangezien Forgotten Land zich zo richt op herspeelbaarheid. De beknoptheid van de levels maken optionele missies een plezier om uit te proberen. We speelden verschillende Treasure-uitdagingen opnieuw voor het plezier, en niet alleen voor de beloning.

Het is een game waar je gemakkelijk in en uit kunt stappen, wat goed bijdraagt aan de draagbaarheid van de Nintendo Switch. Je kunt gemakkelijk een minuut of tien per keer aan de slag om wat extra Waddle Dee’s te verzamelen, maar ook een volledige avond door de verschillende levels dwalen.

Naast een geweldige platformer met briljante levels, is er een grote mate van schattigheid aanwezig. Kirby and the Forgotten Land is een ontzettend leuk familievriendelijk avontuur. Het blijft wel binnen de lijntjes kleuren en experimenteert niet met ongebruikelijke concepten, maar brengt de serie wel naar precies de juiste richting.

Kirby en de Vergeten Wereld: Kopen of niet?

Kirby en de Vergeten Wereld is de meest ambitieuze game uit de serie tot nu toe. De sprong naar 3D is zo soepel als het hoofdpersonage, en de platformer is erg verfijnd. De lineaire levels zijn soms wat eentonig, maar de Mouthful Mode maakt veel goed.