Reviews

NIU KQi2 Pro review: mag het (iets) harder

NIU Kqi2 Pro
© NIU
Voordelen
Fijn vouwmechanisme
Unieke uitstraling
Nadelen
Vermogen is wat te beperkt
Piepende remmen
App verdient aandacht
Aanbevolen prijs: €499
Waar te koop?

Electric Scooter Niu KQi2 Pro White 300 W 48 V 28 km/h

Totaalscore 7
NIU? Wie? Daar kom je ditmaal achter in onze test van NIU’s KQi2 Pro, een middenklasse elektrische step die al eens met Xiaomi durft te concurreren.

NIU is stilaan één van de grootste leveranciers van elektrische scooters. Ook op het vlak van elektrische steps timmeren ze bij de Chinese e-mobilityfabrikant hard aan de weg. Het avontuur begon in 2014 toen twee ex-Xiaomi-medewerkers het bedrijf oprichtten. Sindsdien bracht het dus meerdere elektrische scooters én -steps op de markt, waaronder de NIU KQi2 Pro, die we voor deze test uitgebreid onder de loep namen.

Voor de test reden we enkel routes in stedelijk gebied, met de focus op kortere afstanden, waar de KQi2 Pro ook voor bedoeld is. Neem bij het lezen van de test nog mee dat de step momenteel beschikbaar is voor 499 euro via de officiële NIU-store.

Unieke uitstraling

Uiteraard is de KQi2 Pro in eerste plaats gewoon een step. Qua vormgeving kan NIU daar weinig aan veranderen. Wat het ontwerp van de step wel doet opvallen zijn het ronde voorlicht en de lijnen die vanaf de voorbumper tot langszij lopen. Of dit ontwerp ook bij jou in trek is, blijft een persoonlijke kwestie. Ons kan dit design alvast meer smaken dan dat van Xiaomi of Segway. Steps van die merken ogen zeker scherp, maar missen net de speelsheid die NIU’s lijnenspel biedt. Overigens zou dat voor ons geen reden zijn de step wel (of niet) te kopen. Kwaliteit speelt een belangrijkere rol bij dat vraagstuk.En: ook op dat vlak weet NIU te presteren.

Uitgelicht artikel Beste elektrische steps De 5 beste elektrische steps in 2023

Wat ons betreft voelt de NIU niet aan als een step van 499 euro; we zouden de prijs eerder schatten op 600 tot 650 euro. Alle onderdelen, inclusief het vouwmechanisme, voelen stevig aan. Of dat zo blijft, moet mettertijd blijken. Vooralsnog hebben we echter geen redenen om te twijfelen aan de kwaliteit van de KQi2 Pro.

Vlot op te vouwen

Wat meteen opvalt bij de KQi2 Pro is dat hij zich makkelijk laat opvouwen. Met één schuifje vooraan komt het scharnier los en kan je het stuur naar achteren vouwen. Daar klik je het stuur vast in wat aanvoelt als een zeer solied mechanisme; het stuur kan daarin ook niet bewegen, in tegenstelling tot bij het mechanisme van Segway. Wat na het opvouwen van de step wel opvalt is dat hij niet zo plat vouwt als menig concurrent.

NIU Kqi2 pro lifestyle
© NIU

We plaatsen de step tijdens het reizen met het OV graag onder de zittingen. Met de KQi2 Pro is dat echter niet mogelijk omdat de ‘stuurbuis’ te ver naar boven staat. Dat maakt dat de step iets meer ruimte in beslag neemt dan, wat ons betreft, gewenst. Daar komt nog bij dat de step langer is dan concurrerende steps van Xiaomi. Bepaal dus zeker op voorhand of je genoeg ruimte hebt om de step op te slaan én of je dit formaat step wel mee wilt nemen op reis.

Vlotjes van start

Van een step die 500 euro kost moet je geen overweldigende prestaties verwachten. Dat blijkt ook wel uit de hardware die de step meekreeg: de motor biedt een nominaal vermogen van 300 watt. Dat is wat ons betreft net iets té sober. Er zijn immers steps in dit segment die (ruim) het dubbele vermogen bieden. Neem bijvoorbeeld Xiaomi’s Electric Scooter 4, met een vermogen van 600 watt. Uiteraard: dat zijn cijfers en hoeft niet per se te betekenen dat de NIU tekortschiet als we beginnen te rijden.

Na enkele weken met de step te hebben gereden, kunnen we wel concluderen dat de cijfers er niet om liegen; hoewel de step vlotjes van start komt, heeft hij moeite zijn snelheid te behouden. Rijden we over een verkeersdrempel heen, dan neemt de snelheid al snel met 2 km/u af. Bij een echte helling spreken we eerder over een vertraging van 10 km/u of groter. Dat is dan de sportmodus – in de basismodi (Eco) kom je sowieso niet verder dan 15 km/u, met een snelheid van ongeveer 10 km/u op hellingen. Tegelijk heeft de step soms wel voldoende vermogen om, geheel ongewenst, een ‘wheelie’ te trekken.

Remmen gaat snel

Over de remmen kunnen we vrij kort zijn: die doen zeer goed hun werk. Met de trommelrem vooraan en elektronische rem achteraan komen we steeds snel tot stilstand. Ook bij een noodrem komt de KQi2 Pro moeiteloos tot stilstand. Wel leek er na verloop van tijd een piepend geluid van de trommelrem te komen. Dit gebeurde enkel bij langere ritten en als we vaker moesten remmen. Het gaat dan om ritten van zo’n 5 tot 10 kilometer. Bij de eerstvolgende rit met de step was dit geluid wel steeds verdwenen.

Waar we ons wel enigszins zorgen om maken, is dat het geluid nu al opduikt. De step is immers aan de nieuwe kant, met slechts enkele tientallen kilometers op de teller. Hoe dit op termijn uitpakt, hebben we uiteraard niet kunnen testen of achterhalen. Wat wel zeker is, is dat het niet meteen een gevoel van kwaliteit met zich meebrengt.

Instap-bereik

Volgens NIU haalt de KQi2 Pro een bereik van maximaal 40 kilometer. In de praktijk – aan een maximumsnelheid van 25 km/u – beperkt dit zich tot rond de 25 tot 30 kilometer. Dat bereik ligt zowat gelijk aan instapexemplaren van Xiaomi en Segway. Toch valt het enigszins tegen als je je bedenkt dat steps van Xiaomi veel meer vermogen bieden en daarbij een vergelijkbaar bereik weten te halen. De oplaadtijd ligt met 7 uur rond het gemiddelde van andere middenklasse en high-end steps.

App is vereist

Ga je met de KQi2 Pro op stap? Vergeet dan niet de step in te stellen met de NIU-app. Zonder die app kan de step zijn topsnelheid niet halen. Waarom? NIU vereist dat je eerst hun uitleg bekijkt vooraleer ze het veilig achtten dat je op stap gaat met de step. Eenmaal op stap zal je merken dat de step ook dan niet direct op snelheid komt. Hiervoor moet eerst 200 meter in de zogeheten E-Save-modus gereden worden. Vervolgens kan je via het display en de app tussen de E-Save en Sport-modi wisselen.

Over de app kunnen we verder enkel nog zeggen dat hij niet bijzonder gebruiksvriendelijk is – instellingen zijn op allerlei plekken weggestopt. Daarnaast verbindt de step enkel met je smartphone als je daarvoor een knop in de app aantikt. Bij Xiaomi en Segway gaat dit allemaal veel geleidelijker.

Eindoordeel

NIU komt nogal bekoeld af van deze test. Het motorvermogen is ons echt wat te beperkt en dat zorgt er soms voor dat rijden met de step niet bepaald een pretje is. Rijd je altijd op vlakke ondergronden en relatief korte afstanden? Dan kan NIU’s KQi2 Pro zeker een optie zijn. Xiaomi’s Electric Scooter 4 is – wat ons betreft – echter in bijna alle opzichten een betere step, aan exact dezelfde prijs.

e-mobilityniuontspanningReviews

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken