TCL C845 review: budgettopper met haarscherp en helder beeld

Aangenaam geluid
Hoge verversingssnelheid
Diepte van het toestel
Google TV-reclame
licht reflecterend display
Aanbevolen prijs: €1399
In meeste huiskamers staat de televisie in het middelpunt van de belangstelling. Ook wij kijken graag naar films en series. Gamen? Daarvoor gebruikten we eigenlijk liever een monitor, totdat we de TCL 65C845X1, een flinke gamingtelevisie, onder ogen kregen.

Niet dat je moet gamen om van deze TCL-4K-televisie te genieten: ook voor gewoon televisiekijken is dit toestel meer dan geschikt. TCL weet met een aantal functies echter vooral ook gamers aan te spreken, zonder dat dit de overige kwaliteiten van het toestel tenietdoet. Het gaat hier om een miniled-tv die gebruikmaakt van kwantumstipdisplaytechnologie. Dat vertaalt zich in een uitstekende kleurweergave, met zwart dat ook écht zwart is. De kwantumdots zorgen verder voor knappe kleuren en bijzonder grote contrasten. Verder ondersteunt het televisietoestel ook de HDR10-, HDR10+, HLG- en Dolby Vision-formaten. Content die je in die formaten kan afspelen zal er des te beter uitzien, al hoeft dat helemaal niet het geval te zijn om van goed beeld te kunnen genieten.

Daarbij komt er ook heel wat licht uit het televisietoestel: zelfs in een verlichte kantoorruimte heerste niet het gevoel dat het te weinig was. Integendeel: ook op zonnige dagen lukte het om vlot naar het televisietoestel te kijken. De minileds zorgen er bovendien voor dat de contrasten zo goed als maximaal zijn – ook daardoor kan je vlot in alle lichtomstandigheden naar het toestel kijken. De televisie biedt daarbij maar liefst 576 zogenaamde ‘dimming zones’. Daardoor laat het toestel slechts in uitzonderlijke gevallen raden dat het niet om een oledtelevisie gaat. Denk daarbij vooral aan een heldere ster aan een zwarte hemel. Bij een oledtelevisie zal die hemel helemaal zwart blijven, terwijl die hier toch een beetje mee oplicht. Het VA-paneel dat TCL gebruikt biedt verder geen al te slechte kijkhoek. Hou daarbij wel rekening dat het scherm ook licht reflecterend is. Dit is niet storend als je recht voor het scherm zit en het goed donker is, maar in het licht en onder een hoek zou je er wel eens last van kunnen hebben.

Aansluitingen

Qua aansluitingen doet de 4K-tv zeker niet onder voor de concurrentie: er zijn 4 HDMI-poorten beschikbaar. Alle vier zijn ze geschikt voor 4K-input, al verschilt de maximale verversingssnelheid naargelang welke poort je gebruikt. Je hebt de keuze tussen 144, 120 en 60 Hz. 144 Hz is dan ook de maximale verversingssnelheid die deze televisie biedt – zeker voor wie vlotte beweging wil zien tijdens het gamen kan die extra verversing wel degelijk een verschil maken. Verder krijg je een satelliet- en een antenne-ingang, een optische geluidsuitgang, een 1Gbps-LAN-poort, een AV-adapter en een geluidsuitgang.

© TCL

Kabels die je daar aansluit kan je bovendien handig wegwerken in de voet van de televisie, ook als je een hele bundel hebt lopen. Daarvoor klik je de achterste plaat van de voet, prop je de kabels erin en sluit je het geheel weer af. Belangrijk om te weten is wel dat het toestel daardoor nogal diep uitvalt. Hou voor de voet minstens 30 centimeter diepte vrij. Is dat geen optie? Dan zal je deze televisie van 65 inch tegen de muur moeten hangen.

Software

Zo goed als iedereen die een slimme tv in huis heeft, ervaart het: de software die op de toestellen draait laat meestal te wensen over. Althans, toch voor het gedeelte dat je kan zien. Vaak duurt het even vooraleer je favoriete apps zijn opgestart en je naar een film of serie kan beginnen zoeken. Daar heeft deze TCL-televisie alvast geen last van. Op deze televisie draait het Google TV-besturingssysteem eigenlijk zonder problemen. De chip in deze televisie blijkt bovendien vlot genoeg om niet alleen de beeldverwerkingsalgoritmes van TCL aan te sturen, maar ook om vlot te schakelen tussen je favoriete streaming-apps.

Dat gezegd hebbende: echt fan van Google TV zijn we niet. Het besturingssysteem is zo opgesteld dat je makkelijk nieuwe films en series vindt om te kijken, over je verschillende streamingdiensten heen. Daardoor staat er elke keer reclame voor een of andere film of serie in het groot over het menu. Meestal worden indrukwekkende beelden gebruikt om series aan te prijzen, maar uiteindelijk kiezen we liever zelf wat er daar in het groot tevoorschijn komt.

Audio

Ook op vlak van audio weet deze TCL-televisie best zijn mannetje te staan. Het geluid is zeker niet zo goed als dat van een soundbar, maar met twee luidsprekers aan de voorkant weet TCL toch voldoende helderheid en een gevoel van ruimtelijkheid te creëren. Aan de achterkant van de televisie zit bovendien een Onkyo-subwoofer van 20W. Opnieuw is het geluid daarvan niet zo indrukwekkend als wat een losstaande subwoofer kan produceren. Wel is de kwaliteit ruim voldoende om van films, series en games te genieten, zonder jezelf aan een magere soundscape te storen.

Wie niet te veel op de portefeuille moet letten, gaat bij het shoppen voor een televisie doorgaans voor een prestigieus merk: Samsung, Sony, Panasonic, Philips… Het Chinese TCL is dat veel minder, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het niet met de grote namen mee kan doen. Integendeel: voor de 65-inchversie van deze televisie betaal je 1.399 euro – 10 inch minder en je bespaart algauw 300 euro. Voor dat geld weet TCL een uitzonderlijk goede televisie op de markt te brengen, die op vlak van miniled-tv’s absoluut mee aan de leiding staat. Het toestel biedt bovendien functies in een jasje dat je alleen bij iets duurder geprijsde televisies vindt. De hoge verversingssnelheid, hoge helderheid en groot aantal dimming zones passen vlot in een prijscategorie hoger. Dat maakt deze TCL 65C845 absoluut geschikt voor in je living, ook als die goed verlicht is.