Hoe VoIP de efficiëntie en productiviteit in het thuiswerk tijdperk verhoogt
Thuiswerken is tegenwoordig meer norm dan uitzondering. Een goede thuiswerkplek is dus essentieel voor je carrière. Maar behalve een rustige plek met een fijn bureau en stoel, moet je natuurlijk ook over de juiste apparatuur en technologie beschikken. Meestal zal je werkgever daar wel voor zorgen, maar misschien ben jij wel eigen baas. Het is in dat geval even uitzoeken wat voor jou het beste werkt en wat in jou situatie belangrijk is. Zo heb je bijvoorbeeld VoIP, ofwel Voice over Internet Protocol. Wanneer je veel besprekingen hebt met collega’s en klanten is het eigenlijk onmisbaar. Maar ook als dat niet het geval is, zal VoIP de efficiëntie en productiviteit van de thuiswerker een flinke boost geven. Kijk maar mee.
Wat is VoIP?
VoIP is typisch zo’n technologie die het leven achter de computer leuker maakt. Maar wat is het precies? Je kunt het vergelijken met de klassieke telefoon. Alleen maak je nu geen gebruik van de traditionele telefoonlijnen. Nee, de spraak data wordt in dit geval omgezet in digitale signalen en via IP-netwerken verzonden en ontvangen. Dit is natuurlijk een leuke manier om goedkoop urenlang te kunnen kletsen met een expat familielid, maar het biedt dus ook veel voordelen voor thuiswerkers.
Voordelen van VoIP voor thuiswerkers
Wat zijn voor thuiswerkers belangrijke elementen? Je denkt dan meteen aan flexibiliteit en bereikbaarheid. En deze twee factoren komen samen in VoIP!
De technologie is ideaal voor thuiswerkers omdat ze overal ter wereld verbinding kunnen maken met het netwerk. Dit betekent dus dat je niet gebonden bent aan een fysieke locatie en gemakkelijk kunt werken vanuit huis, een café of zelfs het strand en dat geldt natuurlijk ook voor je gesprekspartner(s). Of je nu in een drukke stad woont of in een afgelegen gebied, met VoIP kun je altijd verbonden blijven met je collega’s en klanten.
Dankzij die flexibiliteit kun je als VoIP abonnee je telefoonnummer namelijk meenemen naar elke locatie waar je toegang hebt tot internet. Het biedt dus ongeveer dezelfde vrijheid als een mobiele telefoon. Klanten, collega’s en andere relaties kunnen je altijd bereiken, ongeacht waar je bent. Dit vergroot je bereikbaarheid en vermindert de kans op gemiste oproepen en kansen en dat is heel belangrijk voor zakelijk succes.
Extra functies
Daarnaast biedt VoIP ook heel handige functies die de efficiëntie en productiviteit verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld voicemails ontvangen en doorsturen naar je e-mail, zodat je ze op elk gewenst moment kunt beluisteren, zelfs als je niet op kantoor bent. Daarnaast is het mogelijk om oproepen door te schakelen naar andere collega’s of afdelingen, waardoor de wachttijd voor klanten wordt verminderd en de klantenservice verbetert.
Klanten worden hierdoor sneller en professioneler geholpen, ook omdat eenvoudig kan worden geïntegreerd met andere tools en systemen die je mogelijk gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is het CRM-systeem. Stel je maar eens voor: terwijl je met een klant of relatie aan het bellen bent, heb je tegelijkertijd toegang tot de klantgegevens of andere relevante informatie. Op die manier ben je in staat om je klant veel effectiever en adequater te helpen. Ook een bespreking met een relatie over een opdracht of project wordt veel overzichtelijker. Kortom, je verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar ook de klanttevredenheid.
Conferentiegesprekken
Een ander aspect van VoIP, misschien wel een van de belangrijkste, is de mogelijkheid om conferentiegesprekken te voeren. Dat is heel erg handig voor thuiswerkers. Zo kun je gemakkelijk deelnemen aan virtuele vergaderingen en samenwerken met collega’s, ongeacht hun locatie. Dit vermindert de reistijd en -kosten, waardoor er meer tijd overblijft voor daadwerkelijk werk. Dat is natuurlijk een enorme boost voor je productiviteit.
Overstappen naar VoIP
Om VoIP te integreren op je thuiswerkplek is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld. Het enige dat je daarvoor meestal hoeft doen is een VoIP-telefoon aanschaffen en een account aanmaken bij een VoIP-serviceprovider. Veel providers bieden ook ondersteuning en begeleiding bij de installatie en configuratie, waardoor het proces nog eenvoudiger wordt.
Flexibiliteit en bereikbaarheid
Al met al biedt VoIP tal van voordelen voor thuiswerkers. Juist die flexibiliteit en het feit dat je overal en altijd bereikbaar bent als je dat wil, zijn significante pluspunten voor de thuiswerker. Of je nu werkt voor een grote onderneming of zelf aan de slag bent gegaan als zzp’er of een eigen bedrijf maakt niet uit. VoIP stelt je in staat om flexibel te werken, altijd en overal verbonden te blijven en efficiënter en productiever te zijn. VoIP tilt elke onderneming naar een hoger niveau en zorgt voor een boost in de productiviteit van thuiswerkers.
Dus, ben je als ondernemer op zoek naar manieren om de efficiëntie en productiviteit van je thuiswerkers te verhogen, overweeg dan zeker de mogelijkheden van VoIP. Het zal een gamechanger zijn in de dagelijkse werkzaamheden van zowel jezelf als je werknemers en het zal je helpen om succesvol te zijn, waar je ook bent!
Dit artikel werd geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.