Hou bezoekers langer vast met een bedrijfsapp of -game op je website
Hoe hou je bezoekers langer vast op je website? Het is een vraag die door menig bedrijf gesteld wordt. En dat is logisch, want met social media apps als TikTok en Snapchat hebben veel mensen geen lange spanningsboog meer. Entertainen is de sleutel om klanten aan je te blijven binden. Maar dan wel op een ludieke, boeiende manier. Ga daarom eens in zee met een goede app ontwikkelaar die oog heeft voor je bedrijf en weet wat er speelt als het gaat om de mogelijkheden waarmee je klanten en bezoekers aan je kan blijven binden.
Klantenbinding met een app
Steeds meer bedrijven ontwikkelen een eigen app. Denk hierbij eens aan supermarkten en andere winkelketens die door middel van een app klanten aan zich binden. De app vervangt zo de plastic klantenkaart, wat voor veel mensen ruimte oplevert in de portemonnee. Met een klantenapp kun je de klant laten sparen voor korting of producten, maar ook de laatste nieuwtjes delen en de aanbiedingen van de week onder de aandacht brengen. Apps zijn hierdoor dus krachtige hulpmiddelen voor het verbeteren van de klantbeleving. Je biedt je klanten immers directe toegang tot informatie, producten en diensten. Dat is goed om de klanttevredenheid en loyaliteit te verstevigen. Gebruik de app als verlengstuk van de bedrijfswebsite door met links naar de website te werken. Ideaal voor webshops bijvoorbeeld. Hierdoor blijven bezoekers langer betrokken en zijn zij sneller geneigd om terug te keren.
Integreer spelletjes in de app
Je kan natuurlijk een app laten ontwikkelen die fungeert als een spaarkaart voor je bedrijf. Maar je kan er nog veel meer mee. Breng je merk, boodschap of producten onder de aandacht door middel van spelletjes. Je kan hier talloze ideeën op los laten; van punten verzamelen voor het opruimen van zwerfafval in de gemeente tot een vluchtsimulator bij een luchtvaartmaatschappij. Maak gebruik van Augmented Reality (AR) om zo pinguïns door de stad te laten wandelen of scan hoe gezond het aanbod in de kantine is. Door middel van verschillende games en toepassingen zorg je ervoor dat de app vaak erbij wordt gepakt.
Langer betrokken
Een goed ontwikkelde app of bedrijfsgame kan de tijd die bezoekers op de bedrijfswebsite doorbrengen zeker verlengen. Interactieve elementen, zoals games of gepersonaliseerde functies in apps, zorgen ervoor dat bezoekers meer betrokken raken bij de inhoud van de website. En dat kan op zijn beurt leiden tot hogere conversiepercentages, omdat bezoekers langer de tijd nemen om producten en diensten te verkennen voordat ze tot aankoop overgaan. Bovendien zullen ze vaker terugkomen en je website (of app) aanraden bij hun vrienden en familie. Investeren in een goede website is daarom zeker aan te raden.
Voor je medewerkers
Wist je trouwens dat bedrijfsgames ook heel goed kunnen helpen bij het trainen, motiveren en betrekken bij het bedrijf van medewerkers? Het toepassen van spelelementen in niet-spelcontexten (ook wel gamification genoemd) kan bijvoorbeeld worden ingezet om de betrokkenheid van medewerkers te verhogen. Maar het is ook een handige en leuke tool voor het leren van nieuwe vaardigheden via e-learning. Zo kunnen op de bedrijfswebsite e-learning modules worden geïntegreerd in bedrijfsgames om medewerkers op een speelse en interactieve manier te trainen en nieuwe kennis tot zich te nemen. Dit maakt het leren leuker en effectiever, omdat medewerkers actief deelnemen en direct feedback krijgen op hun prestaties. Het fijne is dat het leermoment gewoon thuis of op de werkvloer kan plaatsvinden, omdat je dan bijvoorbeeld met een tablet, laptop of computer aan het werk bent. Liever e-learning via een app? Dat kan natuurlijk ook. De mogelijkheden zijn er.
Laat zien wie je bent
Door middel van een bedrijfswebsite laat je al zien wie je bent. Met een app kom je nog veel meer bij de mensen thuis, als het ware. Wanneer je dus kiest voor een app met of zonder games, dan wil je wel dat deze perfect aansluit bij je bedrijf, je visie en vooral de doelgroep. Je kan een heel gave app laten ontwikkelen, maar als deze nergens aansluiting vindt, dan zal deze niet snel gedownload en gebruikt worden. Het ontwikkelen vraagt daarom om een strategische benadering. Hierbij worden de specifieke doelen van het bedrijf en die van de app of game geïdentificeerd. Wie wil je bereiken en hoe wil je dat via een app of game voor elkaar krijgen, zijn goede vragen om jezelf hierbij te stellen. Willen je klanten een app die hun winkelervaring verbetert of hen juist voorziet van waardevolle informatie over producten en diensten? Willen je gasten meer lezen over wat je te bieden hebt of liever een lekker gek spelletje doen, waardoor ze meer binding krijgen met je bedrijf. Goed ontwikkelde apps en games kunnen bijdragen aan de positieve branding van het bedrijf. Laat daarom deze apps door specialisten ontwikkelen.
Apps en bedrijfsgames kunnen sterke tools zijn als het gaat om klantenbinding en een positief imago voor je bedrijf, zowel voor klanten als voor medewerkers. Het helpt je om je beter te onderscheiden in je branche. Helemaal wanneer een spelletje of app helemaal aansluit bij je bedrijf. Laat daarom een app ontwikkelen door experts, want die weten wat het beste bij jou en je klanten past.
Dit artikel is geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.