Tech generatie shift: over millenials
De omgang met en het gebruik van IT is onlosmakelijk verbonden met een tijdsgeest en een generatie.
IT in de jaren 60 en 70 was gecentraliseerd, hoogbeveiligd en schaars; er werd geprogrammeerd in bits en bytes. De programma&rrsquo;s werden op enorme tapes opgeslagen. Dat zorgde bij de overgang naar 2000 nog voor wat stress omdat onder andere de schaarse manier van programmeren zoals COBOL die overgang niet voorzien had. In de jaren 80 en 90 kwamen de PC en grotere opslagruimtes, werd de programmatie verbeterd, maar was de bandbreedte nog eerder schaars. Dit is de periode waarin babyboomers en generatie X zijn opgegroeid.
Na 2000 wordt technologie quasi alomtegenwoordig met voldoende bandbreedte zowel vast als mobiel, voldoende opslagruimte, en krachtige eindtoestellen. Dit is de huidige generatie "millenials" (18-30) en jonger.
In een recente studie Global Millenial survey (van Telefonica) wordt het omgaan met technologie één van de grootste kenmerken van deze generatie genoemd. Het is ook een "smartphone" generatie ( meer dan 76% bezit een smartphone) Typisch voor millenials is de alomtegenwoordigheid van technologie en het geloof dat opleiding in technologie ten goede komt van persoonlijk succes. Door toegang tot technologie willen ze actief deelnemen aan uitdagingen "challenges" die er in de wereld zijn op economisch vlak en op het gebied van toegang tot onderwijs. Voor deze generatie en jonger is er een waas tussen online en offline wereld en die trend gaat door.
Mijn jongste dochter volgde vorig schooljaar een les Nederlands via videoconferencing Skype omdat ze niet naar school kon. Ze deed actief mee aan het klasgebeuren en stak in de woonkamer haar vinger op net alsof ze in de klas fysiek aanwezig was. En een klassikaal dictee neerpennen via Skype was ook geen probleem. Het merendeel van de leerlingen van het derde leerjaar hadden trouwens al Skype gebruikt, tot grote verwondering van de leerkracht.
De nieuwste generaties gaan op innoverende manieren om met technologie en de vorige generaties kunnen ervan leren, mits ze bepaalde voorbijgestreefde gewoontes afleren.