Blog

Vandaag is Dag van de Klant (morgen en gisteren ook).

Op 26 september, de Dag van de Klant, wordt Klant naar jaarlijkse traditie voor één dag met een hoofdletter geschreven. Bedrijven rollen dan over elkaar heen om te benadrukken hoe belangrijk hun Klant wel voor hen is. Maar beseft u wel echt het belang van uw Klant? En hoe voorkomt u dat u deze waardevolle Klant verloren laat gaan? Hoe maakt u van elke dag een Dag van de Klant?

 
Eerder dit jaar hield Exact een uitgebreide ‘Cloud Barometer’ survey bij duizenden KMO’s verspreid over zes landen. Eén van de minst verrassende conclusies uit dit onderzoek is dat de meerderheid van alle KMO’s (62%) met dezelfde uitdaging kampt: het vinden en aantrekken van nieuwe klanten. Nieuwe klanten vinden is geen eenvoudige taak, menen de KMO’s, door de moordende concurrentie enerzijds, maar in vele gevallen ook door te weinig efficiënte sales- en marketingprocessen.
 
Verder blijkt uit ons onderzoek dat volgens de Belgische KMO drie nieuwe klanten nodig zijn om het verlies van één bestaande klant te compenseren. Dan dringt de vraag zich op: waarom is niet elke dag Dag van de Klant? Trouwe en tevreden klanten zijn goed voor het overgrote deel van de winst, soms zelfs tot 90%. Het loont dus meer om te investeren in klantentevredenheid dan in het verwerven van nieuwe klanten.
 
Betekent dit dan dat u alle investeringen in sales moet stopzetten en het vrijgekomen budget moet investeren in klantenzorg? Uiteraard niet: wie een gezonde groei nastreeft, heeft zowel bestaande als nieuwe klanten nodig. Maar misschien moet u iets meer aandacht besteden aan het tevreden houden van uw klanten. Dit vergt extra inspanningen maar kan – zelfs op korte termijn – ook leiden tot extra omzet en/of kostenverlaging.
 
Waaraan ergert een klant zich het meest? Het onderzoek toont aan dat dit meestal zeer praktische zaken zijn, zoals: te late (of helemaal geen) levering, onbeschikbaarheid van producten, projecten die over tijd en budget gaan, en onduidelijkheid over de status van bestellingen. Veel van deze problemen zijn perfect te vermijden als u beschikt over een business software dat u real-time een volledig overzicht biedt van relevante informatie zoals: beschikbare voorraad, projectstatus, levertermijnen én uw klantenfiches.
 
Als u al deze factoren onder controle hebt, is de kans veel kleiner dat u uw klant moet teleurstellen. Maar u kunt nog een stap verder gaan: als u gekozen hebt voor een online business software, kunt u ook uw klant inzicht bieden in de voor hem relevante informatie. Als de klant alles kan bekijken (voorraadniveau’s, prijslijsten en levertermijnen), wordt de kans op onaangename verrassingen nog kleiner.
 
En – last but not least – als u een omvattend business software ter beschikking hebt, krijgt u een uitstekend zicht op de klant: wat nemen ze bij u af, en wat niet, welke producten of diensten zouden voor hen relevant kunnen zijn? Zo kunt u een dubbelslag slaan: u maakt nieuwe omzet bij bestaande klanten, en de klant maakt kennis met: nieuwe producten en diensten. Hiermee maakt u hen nog tevredener en loyaler. Voor u het goed en wel beseft, is elke dag een Dag van de Klant. Met hoofdletter K.
 
Kom meer te weten over wat de klant verwacht van uw onderneming

accountingblogsbusinessexactsoftware

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken