Voordeel halen uit de Europese digitale eengemaakte markt
Hoewel de Europese Unie de laatste maanden regelmatig de krantenkoppen haalde, bleef één nieuwsfeit grotendeels onder de radar. Op 6 mei 2015 werd namelijk de strategie voor de Europese digitale eengemaakte markt goedgekeurd door de Europese Unie. Tegen eind 2016 zouden de 16 initiatieven van de strategie afgerond moeten zijn
Eigenlijk wilt de EU hiermee de ‘online wereld’ overheen het continent meer uniform en samenhangend maken. Dit omvat nog vaak verborgen domeinen van wetgeving tot belasting alsook het eenvoudiger maken voor bedrijven om goederen en diensten overheen de grenzen online aan te bieden.
De EU gelooft dat door de lidstaten te verenigen in een gemeenschappelijke digitale markt, een bijkomende groei van 415 miljard kan gecreëerd worden. Momenteel wordt 42% van de globale digitale markt gegenereerd door de EU- lidstaten, maar slechts 4% wordt gerealiseerd binnen de landsgrenzen van de de EU. Het is deze ongelijkheid die de EU wil aanpakken en rechtzetten met haar voorgestelde initiatieven.
De cijfers die de EU voorlegt benadrukken het grote potentieel voor Europese bedrijven eens de maatregelen finaal zijn tegen eind 2016. De aankoop van digitale goederen en diensten zal enkel nog stijgen in de komende jaren. Om hier alle voordeel uit te halen is een echte eengemaakte markt vereist.
Maar wat betekent dit voor de colocatiemarkt?
Als het het eenvoudiger wordt om goederen en diensten te delen overheen grenzen, wordt het belangrijk voor bedrijven om hun infrastructuur in orde te hebben en zo een vlotte klantenervaring te verzekeren. Essentieel hiervoor is dat online services, al dan niet cloud applicaties, eenvoudig en snel toegankelijk zijn. Hoewel verschillende factoren dit beïnvloeden, is het noodzakelijk te beschikken over het juiste hoogwaardige, betrouwbare en beveiligde datacenter. Omdat de markt uitbreidt, zal het belangrijk zijn deze datacenters te integreren in een netwerk dat geografisch verspreid is. Dit verzekert klanten een lage latency, zeker wanneer ze zich in de financiële en mediasector bevinden waar tijd kostbaar is.
Daarnaast zullen bedrijven, wanneer ze nieuwe markten betreden buiten hun landsgrenzen, willen werken met gevestigde technologiepartners om hun groei te verbeteren. Door lokale kennis te gebruiken is de groei-opportuniteit veel groter en zal dit de uitbreiding aandrijven die de EU beoogt. De beste manier om dit te realiseren is door het toetreden tot een bestaande community, die zich vaak heeft ontwikkeld rond belangrijke infrastructuurvoorzieningen zoals datacenters. Infrastructuurpartners die een dergelijke community gecultiveerd hebben zullen significante voordelen kunnen aanbieden aan potentiële klanten die daardoor beter geplaatst zullen zijn om voordeel te halen uit de Europese digitale eengemaakte markt.
Uiteindelijk zal deze markt een aanzienlijke impact hebben op het volume aan digitale transacties in Europa. Dit is een positieve verandering en zal het continent ondersteunen in de economische en digitale concurrentie met de Verenigde Staten en Azië. Door de creatie van een meer uniforme markt zullen we bedrijven zien opkomen die voordeel gaan halen uit de nieuwe markt en tegelijk de digitale innovatie overheen het continent stimuleren.