Blog

[BLOG] Digitale communicatie compleet overdenken: context verandert content

Beschouw jij jezelf als een moderne consument? Ik zie mezelf graag zo. Ik bezit niet alleen verschillende apparaten waarmee ik kan internetten, zoals een tablet en een smartphone, maar kort geleden kwam ik er ook achter dat ik mijn meeste inkopen online verricht.

 

De artikelen waarvoor ik me interesseer, koop ik bij een aantal betrouwbare aanbieders en websites. Maar net als de meeste andere consumenten, ben ik altijd op zoek naar de beste aanbieding. Ik sta open voor andere merken, zolang ze aan mijn behoeften voldoen en ik de meegeleverde klantervaring prettig vind.

 

De keuze is echter enorm. En met merken die letterlijk elke seconde om mijn aandacht strijden, op elk apparaat dat ik gebruik, is het de vraag hoe ik het selectieproces eenvoudiger kan maken. Tenslotte geven merken enorme geldsommen uit aan reclame die onopgemerkt aan me voorbij gaat.

 

Als een digitale marketeer besef ik dat content marketing mijn klanten tegemoetkomt met relevante en nuttige informatie. Misschien nog belangrijker is marketing binnen context. Vooral als het erom gaat mijn doelgroep te overtuigen, moet dit altijd de hoogste prioriteit hebben. Het onderscheidt mijn campagnes van andere.

 

review-marketing-brand
“Wie klanten voor het leven wil binden en toegevoegde waarde aan zijn of haar doelgroep wil bieden, moet marketing menselijk maken.”

Maar is dat ook de norm in de bedrijfstak? De meeste merken voelen zich al ongemakkelijk op het vlak van content marketing, laat staan op het punt van context – het personaliseren van aanbiedingen, real-time marketing en analytische prognoses beginnen eindelijk een beetje vaste bodem onder de voeten te krijgen.

 

Maar wat te denken van content die buiten de context valt?
Het is de opgave van marketing om zo transparant mogelijk te zijn en klantervaringen te creëren die de consument overtuigen. Dat is echter niet altijd het geval.

 

Kort geleden zocht ik op internet naar een nieuwe smartphone. Natuurlijk las ik reviews van deskundigen uit de bedrijfstak. Andermaal viel me op wat de ware kracht is van context marketing. De ene website vatte de kenmerken overzichtelijk samen om de smartphone beter te laten lijken dan hij werkelijk was, terwijl de andere een gedegen en eerlijke beoordeling aanbood. Ik ontdekte het volgende.

 

 

De korte review: Een display met scherp beeld.

De context: De display is misschien niet helemaal ideaal, maar met het oog op de prijs en het feit dat het hier een 720 p IPS panel betreft, komt hij behoorlijk scherp voor de dag.

 

De korte review: De smartphone is snel.

De context: Doordat hij de nieuwste games aankan en soepele multitasking biedt, vergelijkbaar met andere actuele topproducten, is deze smartphone snel genoeg voor uw gewone dagelijkse behoeften.

 

De korte review: De camera maakt geweldige opnames.

De context: Onder optimale omstandigheden en bij voldoende daglicht maakt de camera uitstekende foto’s, maar bij minder licht is dit een compleet ander verhaal.

 

De korte review: De accu gaat langer dan gemiddeld mee.

De context: Bij het bekijken van video in full HD of het browsen op YouTube raakte de accu sneller leeg dan ons beviel. Maar wie niet te vaak op volle kracht werkt, beschikt over een accu die langer dan gemiddeld meegaat en het een hele dag kan uithouden.

 

 

Voor merken is het weliswaar verleidelijk om hun producten of aanbiedingen op te hemelen, maar het afschilderen van je product zoals in onze ‘korte review’ zal je doelgroep op termijn niet razend enthousiast maken. Hoewel sommige consumenten zich beslist verleid voelen tot een spontane aankoop, zullen ze teleurgesteld zijn door het resultaat en niet meer als klant bij jou terugkeren. Erger nog: ze zullen negatieve beoordelingen schrijven over je merk en hun opgedane ervaring.

 

Wie klanten voor het leven wil binden en toegevoegde waarde aan zijn of haar doelgroep wil bieden, moet marketing menselijk maken en beantwoorden aan de verwachtingen van de klant. Dit betekent marketing binnen context waarbij problemen worden opgelost en angst wordt weggenomen. Met nieuwe informatie en eerlijke oplossingen voor de behoeften van de klant, precies op het moment dat hij of zij ze nodig heeft.

 

Hoog tijd om je content te overdenken en te vertalen naar de juiste context!

businesscontent marketingcustomer journeyklantenervaringreviews

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken