[Gastblog] De evolutie van last-mile delivery
De cijfers moeten nog worden gepresenteerd, maar het lijkt erop dat de Belgische e-commercemarkt het afgelopen jaar de 10 miljard euro omzet heeft gepasseerd. Een grote stap aangezien de omzet vier jaar geleden nog maar 1,91 miljard euro was. Wanneer een markt dermate hard groeit, gaat dat gepaard met grote veranderingen. Een terrein waar de komende jaren veel te winnen valt, is de zogeheten “last-mile”.
Duurzaam en dynamisch bezorgen
Een van de grootste uitdagingen op het gebied van last mile delivery is te vinden in dichtbevolkte steden. Het drukke verkeer en de korte stops zorgen er namelijk voor dat pakketbusjes vaak vertraagd worden en niet efficiënt kunnen werken. Een oplossing die momenteel een grote impact heeft zijn fietskoeriers. Maar er worden ook creatievere manieren bedacht om pakjes bij de klant te krijgen. Zo onderzocht de Belgische start-up Parcify afgelopen jaar nog of ze pakketjes met behulp van kajaks konden bezorgen in de Amsterdamse grachten.
Hoewel efficiëntie het belangrijkst is, zien we dat duurzame pakketbezorging steeds meer aandacht krijgt. Iets dat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de klantbeleving. Want zeg nou zelf: heb je liever een grote pakketbus voor de deur of een snelle, sportieve fietskoerier? Of wat dacht je van deze vriendelijke elektrische wagentjes van de Nederlandse online supermarkt PicNic?
Bezorgen op het juiste moment
Ongeveer 14% van de pakketjes kunnen niet worden afgeleverd bij de eerste poging. Dit zorgt niet alleen voor extra werk en hoge kosten, maar ook voor ontevreden klanten. Veel consumenten vinden het daarnaast vervelend om rekening te moeten houden met het bezorgmoment. Daarom zien we steeds meer bedrijven die hierop willen inspelen door het makkelijker te maken om pakketten te ontvangen. Vervoerders doen dit voornamelijk door aflevermomenten kleiner te maken, meer pakjesautomaten te plaatsen en data in te zetten om mensen beter op de hoogte te houden van de status van hun bestelling.
Maar er komen ook nieuwe spelers die kansen zien in de veranderende markt. Zo biedt Parcify een Uber achtige pakketbezorgdienst aan waarbij bedrijven en particulieren via een app pakketten kunnen versturen. Volgens de webshop is een vervoerder gemiddeld binnen 10 minuten gevonden en de app berekent vooraf hoeveel het gaat kosten. Ook zijn ze één van de eerste die experimenteren met in-home delivery. Een bezorgoptie voor de consument die gemak verkiest over privacy. Ook Amazon experimenteert met deze bezorgoptie.
En mocht je in-home delivery wel zien zitten? Dan zijn in-fridge of in-car delivery misschien ook wel iets voor jou.
Autonoom bezorgen de toekomst?
De technologie werkt, maar in de praktijk is het nog niet zo makkelijk te implementeren. Drones, droids en (semi-)autonome voertuigen zijn de droom van iedere tech-fanaat. Maar is het ook de droom van de consument? Zelfrijdende voertuigen kunnen het bezorgproces goedkoper, efficiënter en sneller maken. Iets waar alle betrokken partijen van profiteren. Er wordt daarom volop geëxperimenteerd met drones die razendsnel pakketjes kunnen vervoeren, droids die pizza’s bezorgen en zelfrijdende pakketbusjes. De impact van al deze ontwikkelingen zal op de korte termijn nog nauwelijks merkbaar zijn en het is nog maar de vraag of in de toekomst alles zonder menselijke tussenkomst gaat worden bezorgd. De regelgeving en processen zijn hier nog niet klaar voor.
Een aannemelijker scenario is daarom dat technologie en persoonlijke pakketbezorging hand in hand gaan. De zelfrijdende pakketbusjes berekenen automatisch de meest efficiënte route en vinden zelf de weg van deur tot deur, maar het is de bezorger achterin die de pakketjes overhandigt. Een toekomst voor de pizzadroid is er zeker, maar het moet nog maar blijken hoe makkelijk de consument meegaat in deze veranderingen. Want ook al werkt het uitstekend, dan nog moet de consument het begrijpen en het verkiezen boven andere bezorgopties.
We kunnen verwachten dat de concurrentiestrijd tussen vervoerders het komende jaar steeds minder zal gaan om prijs en snelheid en steeds meer om de klantervaring. Er is een rol weggelegd voor autonome bezorgmethoden, maar voordat het zover is zijn er nog veel obstakels die moeten overwonnen. Voor nu, dienen webwinkels mee te denken met hun klant en op zoek te gaan naar het aanbieden van flexibiliteit in bezorgopties. Dat kan door gebruik te maken van tools en bijvoorbeeld thuislevering met afhaalpuntlevering te combineren.
Over Jeroen: Jeroen Kuunders is Content Marketeer bij Sendcloud. Hij verdiept zich graag in de wereld van e-commerce en logistiek. Met zijn kennis en ideeën schrijft hij graag over hoe jij je webshop van A tot Z kunt optimaliseren.