Blog

[Gastblog] Time-management, een uitdaging voor een webshop

Een webshop draait 24 uur op 24, zeven dagen op zeven. Het is verleidelijk om als e-commerce uitbater ook 24 uur op 24 uur te draaien. Wil je een succes maken van je handel, dan moet je er de nodige tijd en energie in steken, maar neem toch ook de nodige afstand, vooral om jezelf te beschermen.

Toen we zeven jaar geleden met Klein Spook startten, was dat als een hobby opgezet, die we uitoefenden naast ons hoofdberoep. Logisch dus dat we er in onze vrije tijd mee bezig waren. En we zijn allebei strevers, dus wilden we het zo goed mogelijk doen.

Toen we vaststelden dat de webshop en alles er rond tussen de 30 à 40 uur tijd opslorpte bij ons beiden, gaf Elisabeth haar baan als vast benoemd ambtenaar op om voltijds ‘mompreneur’ te worden. Voor haar was Klein Spook vanaf dan werk, voor mij bleef het een hobby, waar ik tijd voor maak nadat mijn hoofdjob afgerond is. ’s Avonds dus, en in de weekends.

Werkritme en generaties

We zien het als onze missie om mensen te helpen hun ecologische doelstellingen te bereiken, dus proberen we zoveel mogelijk advies te geven wanneer onze klanten dat nodig hebben. En het specifieke aan een digitale business is nu eenmaal dat die geen sluitingsuur kent: op om het even welk moment kan een klant een mail sturen, of een privébericht via Facebook. Iedere keer weer is het een afweging: reageren we hier ook ’s avonds op? In het weekend?

Elisabeth en ik hebben een verschil in energieniveau, maar ook in ingesteldheid tegenover werk. Als babyboomer maakt werk een veel groter deel uit van mijn leven dan bij haar, die eerder tot de Generatie X behoort. Doe er dan nog de vaststelling bij dat onze webshop voor mij een hobby en voor haar een dagjob is, en dan krijg je meteen een heel ander werkritme.

Elisabeth doet haar best om haar inspanningen te beperken tot haar werkuren, maar ook zij heeft het daar soms lastig mee. Klanten vragen om toch een pakje te mogen afhalen op een avond, of op een woensdagnamiddag, wanneer haar grootste zorg naar de kinderen gaat.

Een niche-webshop heeft een ander ritme

Gelukkig begrijpen de meeste klanten ook wel dat ook wij kinderen hebben, dat ook wij graag een leven willen hebben en even willen afhaken van het werk. Toch blijft het een voortdurende spanning, die soms een onbevredigd gevoel of een schuldgevoel geeft.

Ik ben er van overtuigd dat dit spanningsveld in de komende jaren alleen maar groter zal worden. Grote webshops hebben een helpdesk die zo goed als de klok rond actief is, en als consumenten dat gewoon gemaakt zijn, verwacht een deel van het cliënteel wellicht ook een dergelijke dienstverlening van een niche-webshop als de onze.

Dat staat echter voor een groot deel haaks op onze filosofie: het is niet onze bedoeling om een Bol.com of een Amazon te worden, wij houden van het menselijke contact en de persoonlijke service die we kunnen geven. Vergelijk ons gerust met de buurtwinkel, waar klant en winkel een heel andere relatie hebben dan bij een hypermarkt. Veel menselijker dus: als je met ons een conversatie start, heb je contact met een levende mens, niet met een chatbot. Een chatbot werkt 24 op 24, een levende persoon in een niche-webshop niet.

businesstime managementwebshop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken