Business

5 tips om generatieve AI in je marketingstrategie op te nemen

Gen AI
© Unsplash
Net zoals in andere sectoren experimenteren ook marketeers met Generatieve AI. McKinsey stelt zelfs dat marketing een van de vier belangrijkste domeinen is waarin GenAI van waarde kan zijn. IDC voorspelt dan weer dat de technologie tegen 2027 zo’n 30% van de alledaagse marketingtaken zal overnemen. Maar ondanks de enorme hype rond GenAI hebben heel wat teams het lastig om met de technologie aan de slag te gaan.

Nochtans is dit een uitgelezen kans om een voorsprong te nemen met GenAI. Over enkele jaren zullen klanten verwachten dat bedrijven GenAI gebruiken om hun ervaring te verbeteren. Vandaag kan je er als merk dus nog een verschil mee maken. Natuurlijk is dit niet zonder risico. De markt is nog jong en wetgeving (zoals de EU AI Act) is zich in realtime aan het ontplooien. Bovendien zijn ook veel ontwikkelaars van GenAI-toepassingen nog nieuwe spelers.

Daarnaast maken veel marketeers zich ook zorgen over de impact van GenAI op hun jobs. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat de technologie de rol van marketeers gaat overnemen, al zal er wel meer vraag komen naar marketingprofessionals met AI-skills. De verantwoordelijkheid om de shift naar GenAI mogelijk te maken, rust op de schouders van de marketingleiders. De volgende vijf tips zijn essentieel voor een geslaagde adoptie van GenAI in je marketingstrategie.

1. Zie het groots en communiceer je visie

Nog al te vaak beginnen teams met GenAI te werken zonder bredere visie en zonder aandacht voor de risico’s die de technologie met zich meebrengt. Onverantwoorde toepassingen van GenAI kunnen leiden tot reputatieschade, operationele fouten en lacunes in de bescherming van klantengegevens. Het is dus cruciaal om eerst richtlijnen op te stellen en deze met je teams te communiceren.

Verandering kan mensen afschrikken. Daarom is het belangrijk dat ze van hun leidinggevenden te horen krijgen dat het bedrijf de juiste veiligheidsmaatregelen neemt en dat ze binnen die grenzen groots mogen denken. Die boodschap moet absoluut van bovenaf komen, zodat ze beseffen dat de organisatie op een verantwoorde manier innoveert en ze klanten geen schade toebrengen.

2. Werk samen met de juridische afdeling

Marketeers en advocaten zitten niet altijd op dezelfde golflengte, maar in het kader van AI is het wel belangrijk dat je de juridische afdeling meteen betrekt bij het uitwerken van oplossingen. Zorg ervoor dat de juridische experts in je organisatie de visie van je marketeers begrijpen, zodat ze de juiste policy kunnen uitwerken. Met richtlijnen die de business en de klanten beschermen zonder een rem te zetten op de innovatie in het bedrijf.

Probeer ook een systeem uit te werken dat je werknemers in staat stelt om de risico’s van GenAI in te schatten en betere, verantwoorde beslissingen te nemen. Beperk de samenwerking met het juridische departement zeker niet tot dit ene moment, maar blijf regelmatig overleggen.

3. Blijf rekenen op mensen voor een ethische implementatie van AI

Het gebruik van GenAI in je organisatie moet niet alleen juridisch kloppen, maar ook op ethisch gebied correct zijn. Net zoals bij elke vorm van AI moet je er daarom voor zorgen dat er altijd mensen in het proces aanwezig zijn. Zij kunnen fouten inschatten, bias herkennen en nagaan of de resultaten van de technologie bepaalde doelgroepen discrimineren.

Ook in marketing mag je AI op geen enkel moment individueel laten werken. Van het segmenteren van je publiek en het wijzigen van content tot het creëren van ideeën of illustraties: de output van GenAI moet altijd door een menselijke collega gecontroleerd en, indien nodig, aangepast worden. Beschouw AI daarom als een teamlid en zorg ervoor dat mensen beseffen dat zij verantwoordelijk zijn voor de output die een systeem genereert. Training is hiervoor essentieel.

4. Betrek je team in je AI-adoptieplan

Zodra je begint na te denken over de adoptie en implementatie van GenAI moet je de marketeers in je hele organisatie raadplegen. Op die manier creëer je een holistisch beeld van de uitdagingen en opportuniteiten die GenAI met zich meebrengt. Als je weet waar de technologie de meeste waarde kan opleveren en waar AI kan helpen om marketingteams efficiënter te maken, is het mogelijk om daar de juiste training en ontwikkeling tegenover te stellen. Misschien is het zelfs een idee om die competenties in een Center of Excellence voor Generatieve AI samen te brengen.

5. Versterk je marketingteam met AI-skills

Training is dus een essentieel onderdeel van elk adoptieplan voor GenAI. Dat kan op verschillende manieren. Geef je marketeers bijvoorbeeld toegang tot online trainingsprogramma’s via LinkedIn Learning of andere platformen. Connecteer je teamleden met mentors die hen begeleiden. En maak training zo laagdrempelig mogelijk, bijvoorbeeld met behulp van videocontent.

Uiteindelijk zal je marketingteam hier niet enkel bij de adoptie van GenAI de vruchten van plukken. Technologie blijft razendsnel veranderen en met de juiste trainingsfaciliteiten zijn je marketeers in staat om wendbaar te blijven en zich efficiënt aan te passen aan elke verandering in de markt.

Conclusie? GenAI biedt een brede waaier aan mogelijkheden voor marketingleiders, maar elke strategie vraagt om doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid en samenwerking. Beschouw verandering als een kans en stel je teams in staat om succesvol te zijn in deze boeiende tijden.


Dit artikel is geschreven door Jennifer Chase, Executive Vice President en Chief Marketing Officer bij SAS en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

businessmarketingpress

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken